mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

فریم‌ورک ( framework )چیست؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

فریم‌ورک (framework) واژه‌ای آشنا و کاربردی در دنیای برنامه‌نویسی است. احتمالاً در برنامه‌نویسی نامش زیاد به گوشتان خورده است. در این مقاله به سوال فریم‌ورک چیست؟ پاسخ می‌دهم و به بررسی مزایا و معایب استفاده از آن می‌پردازم.

فریم‌‌ورک چیست؟

فریم‌ورک یک چهارچوب نرم‌افزاری است که توسعه دهنده (developer) آن را فراخوانی کرده و از آن استفاده می‌کند.

یک اسکلت ساختمان را در نظر بگیرید. اسکلت‌بندی کمک می‌کند که ساختمان در یک نظم مشخص و چهارچوب تعیین شده ساخته شود. فریم‌ورک‌ها هم دقیقاً همین نقش را دارند. آنها باعث می‌شوند که برنامه‌نویس در یک چهارچوب مشخص به‌صورت منظم کدنویسی کند.
همچنین با فراخوانی این چهارچوب دیگر نیازی نیست هربار تمام کدهای موردنیاز و رایج را بنویسید. فقط کافی است روی کارکرد خود پروژه تمرکز کنید. در واقع فریم‌ورک‌ها، کدهای رایجی هستند که در هر پروژه مورد نیاز است. زمانی که به پروژه اضافه می‌شوند از چندباره نویسی بخشی از کدها هم جلوگیری می‌شود.

انواع framework

حال که پاسخ سوال فریم‌ورک چیست؟ را دریافت کرده‌اید بهتر است انواع آن را هم بشناسید.

به دلیل وابسته بودن ماهیت فریمورک‌ها به زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توان گفت آنها را با توجه به زبان‌های برنامه‌نویسی دسته‌بندی می‌کنند. می‌دانید که زبان‌های برنامه‌نویسی در دو گروه front-end و back-end طبقه بندی می‌شوند.

frontend-framework

فریم‌ورک‌های front-end برای طراحی ظاهر پروژه و سمت کاربر استفاده می‌شوند.

برای مثال بوت‌استرپ یک فریم‌ورک رایگان و معروف برای CSS است که کمک می‌کند طراحی ریسپانسیو صفحات سایت به سادگی انجام پذیرد.

backend-framework

فریم‌ورک‌های back-end برای کدنویسی سمت سرور به کمک توسعه‌دهنده می‌آیند. مثل فریم‌ورک Laravel در زبان php.

برای هر زبان برنامه‌نویسی معروف و پرکاربرد فریمورک‌هایی ساخته شده است که کدنویسی را آسان‌تر می‌کنند. برای انتخاب یک فریمورک مناسب بهتر است ابتدا یک زبان برنامه‌نویسی مناسب انتخاب نمایید.

مزایا و معایب استفاده از فریم‌ورک چیست؟

استفاده از framework هم مانند هر تکنولوژی دیگر معایب و مزایای مخصوص به خود را دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از framework

  • کاهش زمان انجام پروژه: همانطور که گفته شد استفاده از فریم‌ورک موجب صرفه جویی در زمان می‌شود.
  • استفاده از توابع موجود: می‌توان از توابع و متدهای موجود در فریم‌ورک‌ها استفاده کرد در حالی که نوشتن این توابع ممکن است روز‌ها از ما وقت بگیرند.
  • کاهش هزینه‌های اجرای پروژه: با توجه به دو علت قبل، می‌توان دریافت که با کمک فریم‌ورک هزینه‌های ساخت نرم‌افزار یا طراحی وب‌سایت کاهش می‌یابد.
  • استاندارد شدن کدها: با استفاده از توابع و متدهای موجود در فریم‌ورک می توان خاطرجمع بود که از کدهای استاندارد و نرمال استفاده کرده‌ایم. زیرا فریمورک‌ها توسط برنامه‌نویس‌های بزرگ در سطح جهان نوشته شده‌اند.

معایب استفاده از framework

  • عدم درک عمق مفاهیم کدها: زمانی که از فریمورک استفاده می‌کنید، قطعاً جزییات کدهای توابع مورد استفاده، از دید شما دور می‌مانند. زمانی که شما صفر تا صد پروژه را خودتان کدنویسی کنید ، با چالش‌های بیشتری رو به‌ رو خواهید بود که هرکدام برای شما درسی جدید محسوب می‌شود.
  • تحمیل کدهای اضافی: در هر پروژه فقط بخشی از قابلیت‌ها و کدهای فریم‌ورک برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع شما کدهایی که استفاده نمی‌کنید هم به پروژه خود اضافه کرده‌اید.
  • احتیاج به صرف زمان جهت یادگیری: برای استفاده از هر فریمورک باید زمانی جهت یادگیری آن بگذارید تا بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید یا آن را شخصی سازی کنید.

نتیجه: فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از کدها و کتابخانه‌ها هستند که موجب می‌شوند سرعت کدنویسی افزایش یابد و کدها در چهار چوبی مشخص نوشته شوند. مزایای استفاده از آن به گونه‌ای است که می‌توان از معایب آن چشم پوشی کرد. در کل استفاده از فریم‌ورک در برنامه‌نویسی بسیار رایج است و موجب می‌شود چرخ را از ابتدا اختراع نکنید!!

ارسال شده در برنامه نویسان, طراحی وب, مطالب آموزشی, وببرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064