mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

مفیدترین ابزارهای طراحی UX در سال ۲۰۲۰

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

در حال حاضر بدون شک UX از مهمترین کلید واژه‌های طراحی منوی کاربری یا UI است. چه در طراحی صفحات وب باشد، چه نرم افزار و چه بازی‌های کامپیوتری. جدای از رابط کاربری، توجه به UX امری حیاتی است. هر روز شرکت‌های بیشتری به اهمیت این موضوع در طراحی هایشان پی می‌برند و افراد بیشتری به سراغ درک درست آن می‌روند.

UX مخفف User Experience به معنای تجربه‌ی کاربری است و شامل همه‌ی تعاملات کاربر با UI و حسی است که از این تعامل پیدا می‌کند. با توجه به اهمیت بالای بحث UX دور از انتظار هم نیست که ده ها ابزار مختلف طراحی و ساخته شده‌اند تا طراحان و متخصصان بتوانند از آنها استفاده کنند. در این مطلب قصد دارم ۸ مورد از ابزارهای طراحی UX را معرفی و بررسی کنم. (خواهشمندم برای درک بهتر مطالب UX و UI مقالات ux یا همان تجربه کاربری چیست؟ و ui یا همان رابط کاربری چیست؟را مطالعه فرمایید)

 

Adobe xd

Adobe xd

کمتر کسی پیدا می‌شود که کمپانی نام آشنای ادوبی را نشناسد. محصولات این کمپانی هم پوشانی بی نظیری در رفع نیازهای کاربر دارند و هر کدام از محصولاتشان می‌تواند به صورت تخصصی یکی از نیازهای شما را برطرف کند. پیشتر از این فتوشاپ ابزاری که بود طراحان UX از آن استفاده می‌کردند.

ولی ادوبی در سال ۲۰۱۷ نرم افزار جدیدی معرفی کرد که مخصوص طراحان UX و UI است. با این ابزار می‌توانید واسط‌های کاربریتان طراحی کنید و از آن پروتوتایپ بگیرید. ضمنا از مزایای محشر محصولات شرکت ادوبی ، لینک بودن نرم‌افزارهایش با یکدیگر است. بنابراین اگر کاربر Photoshop و Illustrator هم هستید، این موضوع برایتان امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

پلتفرم قابل استفاده:

این نرم افزار هم بر روی سیستم عامل ویندوز در دسترس است و هم مک.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌افزار تجاری است.

 

Sketch

Sketch

سال ۲۰۱۵ بود که فتوشاپ تخت پادشاهی‌اش به عنوان پر استفاده‌ترین ابزار طراحی UI را به اسکچ واگذار کرد. امروزه این نرم افزار برای طراحان UI که از مک استفاده می‌کنند نامی آشناست. کاربران می‌توانند با استفاده از آن به طراحی وبسایت، طراحی آیکون و طراحی رابط کاربری بپردازند. اسکچ به فتوشاپ و ایلاستریتور بی شباهت نیست. با اینحال برای طراحی تجربه‌ی کاربری بسیار منعطف‌تر از آن دو عمل می‌کند.

اسکچ آنقدر موفق عمل کرد که تقریبا قربانی موفقیت خودش شد. بسیاری از اپ‌هایی که پس از آن آمدند مبنا و اساس اسکچ را عینا کپی کردند. با اینحال اولین بودن مزایای خودش را دارد و اسکچ هنوز یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای طراحی UI و UX در بین کاربران مک است.

از مزایای این نرم افزار می‌توان به امکان خروجی گرفتن لایه‌ها و انتقالشان به نرم‌افزارهای دیگر و تطبیق اتوماتیک وکتورها اشاره کرد.

پلتفرم قابل استفاده:

این نرم افزار تنها بر روی سیستم عامل مک اپل قابل استفاده است.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌افزار تجاری است.

 

 

Uxpin

Uxpin

Uxpin ابزاری برای طراحی‌های روزمره‌ی UI شماست با این تفاوت که امکانات Wireframe، توانایی نگهداری سیستم‌های طراحی، مستندسازی و حتی ابزارهای انیمیشن هم دارد. ابزاری عالی برای ساخت پروتوتایپ‌های سریع قبل از ورود به فرآیند اصلی دولوپ است.

می‌توانید اعضای تیمتان را به آن دعوت کنید تا کارتان را ببینند و کامنت بگذارند و در جریان پیشرفت کار باشند. ضمنا می‌توانید از وایرفریم‌هایتان اکسپورت HTML هم بگیرید. با این ابزار می‌توانید پروتایپ‌های کاغذی را به وایرفریم دیجیتالی تبدیل کنید.

راه حل مبتنی بر سیستمی که به کمک این ابزار طراحی می‌کنید می‌تواند در ایجاد سازگاری بین المان‌های متفاوت رابط کاربریتان بسیار کاربردی باشد. به خاطر اینکه هر کدام از کامپوننت‌های UI با کد مخصوص خود مستندسازی می‌شود، طراحی و آزمایش محصولات بسیار سریع و راحت پیش می‌رود.

پلتفرم قابل استفاده:

از این ابزار می‌توانید به صورت آنلاین استفاده کنید. علاوه بر آن نسخه‌ی آفلاین آن هم بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس هستند.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌افزار تجاری است.

 

 

InVision

invision

InVision نه تنها یک پلتفرم Workflow است بلکه ابزاری شگفت انگیز برای ساخت پروتوتایپ برای وبسایت و اپلیکیشن شماست. InVision همچنین ابزار مشارکت تیمی است. تقریبا می‌توان گفت این مورد جزو بهترین ویژگی‌های آن است.

می‌توانید به تنهایی و بدون مشکل با آن کار کنید ولی همزمان می‌توانید خیلی راحت با تیم طراحتان هم مرتبط باشید. این مورد بخصوص برای ایده گرفتن و پیشنهادات و بازخورد گرفتن عالی است.

مجموعه‌ی امکانات InVision  آن را به ابزاری قدرتمند تبدیل کرده که در حال حاضر ۵ میلیون نفر در سراسر دنیا و در کمپانی‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. حتی ابرقدرت‌هایی مثل آمازون، اچ بی او، نتفلیکس و استارباکس هم از آن در فعالیت‌های اصلی خود استفاده می‌کنند.

پلتفرم قابل استفاده:

این ابزار در پلتفرم‌های ویندوز، مک، بر روی گوشی‌های آیفون و اندروید و آیپد در دسترس است. نسخه‌ی آنلاین آن هم وجود دارد.

نوع لایسنس:

این‌ویژن را می‌توانید به رایگان استفاده کنید، ولی نسخه‌ی رایگان محدودیت‌هایی دارد که برای رفع آنها و دسترسی به تمامی امکانات برنامه باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید.

 

Axure RP

axure

ادعای Axure RP در صفحه‌ی اصلی‌اش این است که قدرتمندترین راه برای برنامه‌ ریزی، ساخت پروتوتایپ و تعامل با توسعه دهندگان است. همه‌ی اینها بدون کد نویسی. از آنجایی که طراحان متخصص زیادی با کمک آن دست به طراحی UX و UI می‌زنند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که ادعایش از حقیقت به دور نیست. ساخت دیاگرام‌ و مستند سازی و طراحی‌های تعاملی به لطف Axure کار چندان سختی نیست.

می‌توانید به سرعت و به سادگی صفحات مختلف وبسایت یا اپ را در آن طراحی کنید و خروجی HTML بگیرید. Axure را می‌توان یکی از کامل‌ترین و تخصصی‌ترین ابزارهای این زمینه دانست. با اینکه نیازی به کد نویسی ندارد، ولی به خاطر مجموعه‌ی کامل ابزاری که در اختیار می‌گذارد، کار با آن نیازمند کمی آموزش است و مدتی وقت می‌برد تا به آن مسلط شوید.

پلتفرم قابل استفاده:

این ابزار در پلتفرم‌های ویندوز و مک در دسترس است.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌ افزار تجاری است و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.

 

 

MindManager

MindManager

مدیریت اطلاعات و نقشه‌های ذهنی نیازمند ابزاری هستند که بتوانند به کمک آن نماد بصری پیدا کنند. این ابزار منعطف است که اجازه‌ی تداعی آزاد و مرتب سازی سریع ایده‌ها را می‌دهد به نحوی که خلاقیت و بازدهی در کنار هم قرار بگیرند.

با کمک این ابزار می‌توانید افکارتان را ثبت کنید، قرار ملاقات‌هایتان را مدیریت کنید، برنامه‌های استراتژیک بریزید و از همه مهمتر فریم ورک بصری طراحی کنید. این ابزار به خوبی از پس ساخت یک نقشه‌ی ذهنی دقیق برمی‌آید که برای طراحان UI و UX امری ضروری و کاربردی است.

پلتفرم قابل استفاده:

این ابزار علاوه بر این که در سیستم عامل‌های ویندوز و مک و لینوکس در دسترس است، در پلتفرم‌های همراه هم قابل استفاده است.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌ افزار تجاری است و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.

 

 

OverFlow.io

overflow.io

در طراحی رابط کاربری، یکی از مهمترین و اساسی ترین نکات این است که کاربر تجربه‌ی UX یا تجربه‌ی کاربری بی نظیری داشته باشد. برای رسیدن به این هدف نیاز است که طراح UX تمام قسمت‌های رابط کاربری اپ یا سایت یا بازی‌اش را به خوبی و با دقت به هم متصل کرده باشد. اگر این امر درست انجام شود، کاربر درک درستی از کل رابط کاربری و روش کار با آن خواهد داشت.

انجام این امر مهم در نرم افزار تحت وب Overflow میسر می‌شود. ابزاری کاربردی که به شما اجازه‌ی طراحی ساده‌ی دیاگرام‌ های مسیر کاربرانتان را طراحی کنید. مجموعه ابزارهای این اور فلو به خلق تجربه‌ی کاربری بی نقصی می‌انجامد که کاربرانتان انتظارش را دارند.

پلتفرم قابل استفاده:

این ابزار تحت وب است و به صورت آنلاین باید از آن استفاده کنید.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌ افزار تجاری است و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.

 

Mockplus

Mockplus

اگر به دنبال ابزاری می‌گردید که طراحی‌تان را آسان‌تر و سریعتر کند، نمی‌توانید از کنار ماک پلاس به سادگی بگذرید. این نرم‌افزار ابزاری بسیار خوش ساخت برای طراحی نمونه‌های اولیه است. اگر عادت داشته‌اید که طرح‌های اتودتان را در نرم‌ افزارهایی چون ایلاستریتور و فتوشاپ بزنید، این نرم افزار مقدار زیادی از وقت شما را صرفه جویی می‌کند. طراحی تعاملی ماک پلاس کاملا بصری است. سیستم طراحی در این اپ فرایند بی زحمت و ساده‌ی کشیدن و رها کردن است.

با وجود طرز کار ساده، پروتوتایپی که با این ابزار می‌سازید کاملا حرفه‌ای است و نقصی از این نظر ندارد. ضمنا یکی دیگر از امکانات کاربردی و خوب ماک پلاس، امکان پریویوی سریع است. کافی است QR کدی که جنریت می‌شود را با دستگاه مقصد اسکن کنید تا بتوانید در خود آن دستگاه پریویو بگیرید و حاصل کارتان را تست کنید. این نرم افزار هم نیازی به کدنویسی ندارد و توسعه دهندگانش مدعی هستند که با صرف زمانی اندک می‌توانید به آن مسلط شوید.

پلتفرم قابل استفاده:

این ابزار بر روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابل استفاده است.

نوع لایسنس:

لایسنس این نرم‌ افزار تجاری است و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.

ارسال شده در برنامه نویسان, سئو, طراحی وببرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064