mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

ux یا همان تجربه کاربری چیست؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۰

UX چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در سئو و خصوصا در طراحی سایت با آن سر و کار داریم UX می باشد که در این مقاله می خوایم بیشتر با آن آشنا شوید ، در این آموزش به شما خواهم آموخت که ux چیست؟ و قطعا بعد از آموزش UI چیست لازم است با آن آشنا شویم. پس ابتدا لازم است مقاله ui چیست؟ را بخوانید.

ux مخفف چیست؟

ux مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربری می باشد (یا میزان رضایت کاربر از کاربردی بودن سایت را دارد) و راحتی کاربر و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با سایت را UX می گوییم. در نتیجه می توان گفت: حس خوب یا بدی را که کاربران از سایت شما میگیرند را UX به آنها منتقل می کند.

در طراحی سایت دو کلمه ui , ux کاربرد بسیاری دارد و زیاد مورد استفاده قرار میگیرند. و به همین دلیل است که عنوان شغلی بعضی از کسانی که کار طراحی وب سایت انجام میدهند UX Designer و برخی دیگر UI Designer می باشد.

UX و UI تفاوتهایی نیز دارند که در مقاله  تفاوت UX و UI در این باره صحبت کرده ام و پیشنهاد میکنم برای درک بهتر این موضوع و متوجه شدن تفاوت های این دو حتما این مقاله را بخوانید.

اهمیت UX در چیست؟

UX از جمله مواردی می باشد که بر سئو تاثیر گذار است (بله به شدت هم تاثیر گذار است) زیرا گوگل به شدت به عکس العمل و رفتار کاربران در سایت واکنش نشان می دهد و می تواند این را تشخیص دهد که سایت چقدر برای افرادی که از آن استفاده می کنند مفید بوده و به سایت های خوب که کاربران در آن تجربه خوبی بدست آورده اند را جایگاه بهتری در نتایج گوگل بدهد و خود این موضوع یکی از روش های قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل است که به الگوریتم های گوگل برمیگردد.

یک نکته را نیز در نظر داشته باشید که UX  تجربه کارِ کاربر روی سایت می باشد و ظاهر وب سایت در اینجا خیلی اولویت نیست و عملکرد سایت اهمیت بیشتری دارد. ux تاثیر بسزایی در به یاد مانند سایت در ذهن مخاطب دارد، چرا که مخاطب متوجه سایت خوب و بدرد بخور می شود و قطعا سایت بد را هم از یاد می برد و یا به ذهن می سپارد که سایت بدی بوده.

پس نتیجه گرفتیم:

ux تاثیر مستقیم روی سئوی سایت دارد

 

اگر میخواهید در سئو سایت خود موفق شوید ، حتما به ux سایت خود اهمیت زیادی دهید چرا که گوگل یکی از وظایف خود را این می داند که سایت های کاربردی را از سایت های غیر کاربر پسند و به نوعی کمتر کاربر پسند جدا کند و حجم بیشتری از نتایج را به سایت های کاربردی تر و به نوعی پر طرفدار دهد.

طراحی تجربه کاربری UX

سوالی که ممکن است در ابتدای کار در موضوع ux برایتان بوجود بیاید این است که چرا به UX نیاز داریم و از کجا شروع کنیم تا به کاربران سایت خود، طراحی خوب و تجربه کاربری مناسب بدیم، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مراحل شروع به ایجاد یک سایت با UX مناسب

  • تحقیق و پژوهش در مورد نیازهای مخاطبین سایت
  • شخصیت کاربران سایت را در نظر بگیرید و تجسم کنید که به چه چیزی نیاز دارند
  • ساخت مسیر کاربر از ابتدای ورود تا اینکه چطور به خدمات یا خرید از سایت می رسد
  •  ساخت وایرفریم و پروتوتایپ که به کاربر سایت خط درست بدهد
  • طراحی رابط کاربری و تحویل به توسعه دهنده
  • تحلیل و بررسی – آزمون و خطا برای کل سایت و بخش های گوناگون که در منو و یا ساید بار های سایت قرار دارد.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل میبایست از تکنیک های سئو استفاده کنید (که در مقالات سئو به آن ها پرداخته ام)اما پس از موفقیت در سئو نیاز دارید که حتما در طراحی سایت خود از ابزارهای برتر  ux و ui در طراحی سایت استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب تری برسید و مخاطبین را جذب خود نمایید در غیر اینصورت bounce بالایی خواهید داشتید  و این به معنای بی نتیجه ماندن تلاش های شما در سئو هم می باشد. در نتیجه از UI برای ظاهر بهتر سایت خود مانند سایت های شکیل و زیبایی که طراحی آنها شما را جذب خود می کنند استفاده کنید و از ux برای اینکه تجربه کاری خوبی به کاربران سایت خود بدهید مانند سئو سایت ویکی پدیا عمل نمایید.. ساده اما به شدت کاربردی.

اگر سایت شما ux نداشته باشد، هیچ ندارد.

اگر سایت شما ux داشته باشد، می تواند در مسیر پیشرفت قرار داشته باشد.

 

مسئولیت های طراح UX

مسئولیت های یک طراح UX می تواند به طور چشمگیری از شرکت به شرکت دیگر و حتی گاهی از پروژه به پروژه دیگر در یک شرکت متفاوت باشد. علی رغم تنوع نقش ارائه شده، برخی از کارکردهای کلی وجود دارد که از یک طراح UX انتظار می رود بدون توجه به شرکتی که در آن مشغول کار هستند، انجام دهد.

 ۶ مسئولیت طراح ux

۱)تحقیقات محصول

تحقیقات مربوط به محصول (که به طور طبیعی شامل تحقیقات کاربر و بازار است) نقطه شروع هر طراح UX برای یک پروژه طراحی UX است. این پایه و اساس را برای طراحی عالی فراهم می کند زیرا به طراحان این امکان را می دهد که از فرضیات خودداری کنند و تصمیمات محور اطلاعاتی بگیرند

۲)ایجاد شخصیت و سناریو

براساس نتایج تحقیق در مورد محصول ، مرحله بعدی برای یک طراح UX شناسایی گروه های اصلی کاربر و ایجاد personas نماینده است. شخصیت یک هویت ساختگی است که منعکس کننده یکی از گروه های کاربری است که برای آنها طراحی می کنند.

Personas  کاربرانی هستند که در واقعیت آنها وجود دارند. و در حالی که شخصیت ها داستانی هستند باید نماینده منتخب مخاطب واقعی و رفتارهای آنها باشند. هدف از ایجاد personas بازتاب الگویی است که آنها در کاربران خود (یا کاربران آینده نگر) شناسایی کرده اند.

هنگامی که یک طراح UX شخصیتها را شناسایی کرده است ، می توانند سناریوها را بنویسند. یک سناریو روایتی است که “روزی در زندگی” یکی از افراد آنها را توصیف می کند ، از جمله اینکه چگونه وب سایت یا برنامه آنها متناسب با زندگی کاربر قرار می گیرد. این که آیا آنها یک برنامه یا یک وب سایت طراحی می کنید و این محصول جدید است یا طراحی مجدد یک محصول موجود ، مهم است که در تمام تعاملاتی که کاربر ممکن است هنگام تعامل با محصول خود انجام دهد ، فکر کنید.

۳)معماری اطلاعات (IA)

هنگامی که یک طراح UX تحقیقاتی را انجام داده و افراد را خلق کرده است ، وقت آن است که معماری اطلاعات را تعریف کنید. معماری اطلاعات ایجاد یک ساختار برای یک وب سایت ، برنامه یا محصول دیگر است که به کاربران امکان می دهد درک کنند که در کجا هستند و اطلاعات مورد نظرشان در ارتباط با موقعیت فعلی آنها است. معماری اطلاعات منجر به ایجاد ناوبری ، سلسله مراتب و طبقه بندی می شود. به عنوان مثال ، هنگامی که یک طراح UX یک منوی سطح بالا را ترسیم می کند تا به کاربران در درک محل زندگی در یک سایت کمک کند ، وی در حال تمرین معماری اطلاعات است.

۴)ایجاد Wireframes

پس از مشخص شدن IA (معماری اطلاعات) ، زمان آن رسیده است که برای ایجاد سیم های سیم کارت استفاده کنید . قاب یک کالای قابل تحویل طراحی مشهورترین با یک طراح UX همراه است. اصولاً ، یک سیم فریم یک نمایش وفاداری کم از یک طرح است. Wireframe ها باید هر صفحه یا گامی را که کاربر ممکن است هنگام تعامل با یک محصول انجام دهد ، نشان دهند.

۵)نمونه سازی

بسیاری از افراد از اصطلاحهای “wireframe” و ” prototype ” قابل تعویض استفاده می کنند ، اما تفاوت قابل توجهی بین دو تحویل طراحی وجود دارد – آنها متفاوت به نظر می رسند ، چیزهای مختلفی را برقرار می کنند و اهداف مختلفی را ارائه می دهند. در حالی که ویندوزها شبیه به طرح های معماری هستند (به عنوان مثال یک طرح ساختمان) ، نمونه اولیه یک نمایش وفاداری متوسط ​​تا بالا از محصول نهایی است.

۶) تست محصول

آزمایش به طراحان UX کمک می کند تا بدانند که کاربران در تعامل با یک محصول چه مشکلی را تجربه می کنند. یکی از متداول ترین روشهایی که یک طراح UX می تواند آزمایش محصول را انجام دهد ، انجام آزمایشات کاربری شخصی برای مشاهده رفتار شخص است. جمع آوری و تحلیل بازخورد لفظی و غیر کلامی از کاربر ، به طراحان UX کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری را ایجاد کنند. نه اینکه بگوییم حضور در همان اتاق در حالی که کسی در تلاش برای استفاده از محصول شما است محرک قدرتمندی برای ایجاد همدلی با کاربران است.

 

تجربه کاربری

طراحی UX فرایندی بی پایان است

کار یک طراح UX با عرضه محصول متوقف نمی شود ، در واقع ، طراحان UX همچنان می آموزند که به روزرسانی های آینده را هدایت می کند. آنها با بهترین محصول ممکن عرضه می شوند ، اما همیشه آماده یادگیری و رشد هستند.
در حالی که نقش طراح UX پیچیده ، چالش برانگیز و چند وجهی است ، طراحی UX واقعا شغلی جذاب و رضایت بخش است که می تواند شما را از جهات مختلفی سوق دهد.

اگر شما به عنوان یک طراح سایت فعالیت داری باید بدونی که برای جلب نظر کاربران به سمت سایت باید تمام احساس اونارو در زمان تعامل با سایت خودتون رو درنظر بگیرید و بفهمید در کجا به چه چیزی نیاز دارند.

یعنی شما باید به مواردی بیشتر از خلق زیبایی برای طراحی محیط توجه کنی بهترین کار اینه که خودتو به جای کاربر بزاری و تموم هیجان فرد رو در زمانی که برای اولین بار وارد سایت میشه یا محصولی را خریداری می کنه رو تجسم کنی در این حالت  شما می تونی وب سایت رو به شیوه کارپسند طراحی کنی و باعث بشی که کاربر به راحتی به خواسته خودش برسه و لذت ببره.

پس نتیجه می گیریم که UX به میزان تجربه کاربری درباره استفاده از یه محصول، بازدید از سایت یا خرید هر کالا یا هر چیزی که برای اولین بار با آن مواجهه می شه  میگن، به عبارتی به احساس و هیجان کاربر در مورد هر محصولی UX میگن

 

آیا UX بر روی سئو تاثیر میزاره؟

بله ، تاثیر ux روی سئو زمانی UX خوبی را برای کاربر ایجاد کرده باشی یعنی با انجام عمل حرفه ایی خود باعث شدی که ماندگاری کاربردر سایت افزایش پیدا کنه و بر روی سئو تاثیر مثبت گذاشتی و این حجم بالای رضایت کاربران از سایت از چشم گوگل پنهان نمی مونه و به سایت شما جایگاه ویژه ایی در نتایج موتورهای جستجو رو اختصاص می دهد.

استاندارهای گوگل برای تشخیص UX یا تجربه کاربری چیست؟

از جمله استانداردها و معیارهایی که گوگل برای سنجش میزان UX به آن توجه می کنه موارد زیر است

سرعت سایت:

  سرعت لود شدن باید بالا و قابل قبول باشه در این صورت کاربر تجربه کاربری لذت بخشی از بازدید سایتتون به دست میاره.

برخورداری قابلیت رسپانسیو بودن :

UX را باید به گونه ایی ایجاد کنی که قابلیت نمایش در تمام دستگاه ها رو از جمله موبایل و تبلت  روداشته باشه.

چگونگی تولید محتوا :

برای UX یا تجربه کاربری خوب باید محتوایی رو خلق کنی که دامنه نیازهای کاربر رو پوشش بده، تکراری و کپی نباشه و به اندازه ایی کامل و مفید باشه که کاربر متن شما رو به اشتراک بزاره، تمرکز خود را بر روی این مورد بزارین که هر محتوایی را باید در چه ساعتی و در چه زمانی منتشر کنید تا برای کاربران خوشایند باشه به عنوان یک طراح UX باید این نکته را بدونید.

بررسی لینک های داخلی :

لینک های داخلی هم میتونن پیوندی بین صفحات ایجاد کنن و کاربران را به صفحه های دیگه سایت هدایت کنن تا بتونن از اطلاعات مفید سایر صفحات شما بهره مند بشن این نتیجه یک UX یا تجربه کاربری خوب است .

بک لینک هایی که به سایت ارجاع داده می شود :

تعداد بک لینک ها و اعتبار دامنه وب سایت نیز بر روی سئو تاثیر مثبت میزاره، هر اندازه که دامنه قدمت بیشتری داشته باشه و نرخ ترافیک ارگانیک بالایی داشته باشه اعتماد و اطمینان کاربر رو به خودش جلب میکنه و گوگل این حجم رضایت کاربران را تشخیص داده این مورد نیز نتیجه UX و تجربه کاربری مفید است .

تمام این موارد جز مراحل مهم سئو سایت و رعایت کردن آن ها ، شما رو سریع تر به هدفتون می رسونه.

 

تجربه کاربری

دامنه کاری UX چگونه است؟

برنامه ریزی :

اولین فاز طراحی UX برنامه ریزی کردنه ، در این مرحله شما باید بتونی زمینه کاری خودتون و مشخص کنید تموم ذینفعان و کاربران اولیه سایت رو مشخص کنی و براساس نیازها و خواسته های اونا برای طراحی UX خود برنامه ریزی کنی و تجربه کاربری خوب رو برای کاربر خود رقم بزنی.

شناسایی کاربران و نیازمندی ها :

مهم ترین اقدام برای ایجاد تجربه کاربری خوب شناسایی کاربران و نیازمندهای اولیه و ثانویه آن هاست ، می تونیم برای شناسایی نیازهای کاربران از مراحلی مانند: نظرسنجی از آن ها، ازطریق مصاحبه یا پرکردن فرم های مربوط به نظرسنجی، یا ساختن یک نمونه اولیه که کاربران بتونن با مشاهده نمونه به خوبی نیازهای خودشون و بازگو کنن

روش دیگه برای ایجاد UX یا تجربه کاربری خوب اینه که شما به سراغ سایت رقیبای خودتون برین و کاربران اونا رو تحلیل و آنالیز کنید و نیازمندی های مهم کاربران رو تشخیص بدین یا می تونید شبکه های اجتماعی رو بررسی کنید

با انجام دادن این تدابیر میتونی نیازمندی ها رو مشخص کنی تا کاربر از بازدید سایت شما و یا خرید محصولتون تجربه کاربری خوبی داشته باشه و به مشتری دائمی تبدیل بشه شما باید به عنوان طراح UX بدونی با توجه به اطلاعاتی که از نیازمندی کاربران به دست آوردی، به راحتی کاربران رو بر اساس نیازهاشون دسته بندی کنی و بهشون خدمات ارائه بدی.

ایجاد رابط کاربری UI:

یکی از اجزای مهم تجربه کاربری یا UX ایجاد یه رابط کاربری است برای ایجاد تعامل بهتر کاربران با ماشین که تلاش می کنه محصولات و خدماتی رو ارائه بده که قابلیت استفاده آسان و راحت رو داشته باشن.

بررسی امکان پذیربودن یا موثر بودن :

در این مرحله نحوه کاربرد محصولات یا وب سایت رو بررسی می کنن که چه میزان موثر بوده است یعنی اینکه بتونی مشخص کنی برای هر کدام از کاربران چه محصول یا خدماتی رو ارائه بدین تا تجربه کاربری لذت بخشی رو براشون ایجاد کنی

بررسی قابلیت دسترسی:

باید تلاش کنید که یک وب سایت یکپارچه و یکدست عاری ازهرگونه پیچیدگی رو به مشتری تحویل بدین یعنی به گونه ایی باشه که کاربر به آسانی به اونا دسترسی پیدا کنه یا با حداقل کلیک کردن بر روی منوها و جستجو کردن در سایت بتونه اطلاعات مورد نیاز خودش رو پیدا کنه این نتیجه UX یا تجربه کاربری خوب است.

بهترین نمونه های طراحی ux در جهان

سایت ارسال مرسولات dhl
https://www.dhl.com

توجه کنید سایت dhl برخلاف ux خوب اصلا ui خوبی ندارد

سایت فروشگاه اپل

https://www.apple.com

این سایت هم ux خوبی دارد و هم ui خوبی دارد

سایت آموزشی پیرسن (pearson)
https://www.pearson.com

این سایت همون اول میپرسه که کی هستی تا فقط آموزش هایی که به دردت میخوره رو ببینی و گیج نشی برای همین کاربر توی سایت راحت به چیزی که میخواد میرسه البته این موضوع در سایت lynda.com هم اومده اما اون دسته بندیش بیشتر بیزینسی هست.

نتیجه گیری

UX یا تجربه کاربری به معنای اولین برخوردی است که کاربر در هنگام خرید محصول یا بازدید از یک سایت یا هر چیز دیگری می تونه به دست بیاره

شما به عنوان طراح UX باید تمام نیازمندی ها و احساسات و هیجان های کاربر رو بشناسید و در زمان طراحی اون ها رو پیاده سازی کنید تا بتوانید تجربه کاربری خوبی رو برای کاربران رقم بزنید و زمانی که آنها از ارائه خدمات شما راضی باشند رضایت گوگل رو نیز به دست میاورید و در رتیه های برتر وب سایت در نتایج موتورهای جستجو قرار می گیرید.

ارسال شده در تولید محتوا, سئو, طراحی وببرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064