mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

معرفی الگوریتم‌های گوگل

۱۳ فروردین ۱۴۰۰

الگوریتم‌های گوگل برای رتبه بندی سایت ها در گوگل مورد استفاده قرار گرفته و فرآیندی که موتورهای جستجوی گوگل بر اساس آن به تجزیه و تحلیل یک وب سایت می‌پردازند را الگوریتم گوگل گویند. هر کدام از الگوریتم های گوگل هدف خاصی را دنبال می کنند که آشنایی با آن ها به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم فرایند بهینه سازی و سئو سایت را انجام دهیم.

امروزه کسی نیست که ابر شرکت گوگل را نشناسد. شرکت گوگل بزرگ‌ترین و بهترین موتور جستجو است که اکثر تمرکز آن بر رضایت کاربرانش می‌باشد و شرایطی را ایجاد کرده تا همه روزه کاربران بیشتری از این موتور جستجو استفاده کنند و در کم‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه‌شان برسند.

در این بین گوگل از الگوریتم‌های متفاوتی استفاده می‌کند که هرکدام دارای هدف‌های مختلفی بوده اما در مجموع همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن انتخاب بهترین وب سایت‌ها جهت نمایش نتایج صفحات جستجو به کاربران است.

الگوریتم گوگل چیست؟

همانطور که گفته شد الگوریتم‌های گوگل برای رتبه بندی سایت ها در گوگل مورد استفاده قرار گرفته و فرآیندی که موتورهای جستجوی گوگل بر اساس آن به تجزیه و تحلیل یک وب سایت می‌پردازند را الگوریتم گوگل گویند.

الگوریتم گوگل دارای معادلات گوناگون و توابع مختلفی است که تمام اطلاعات موجود در موتور جستجو  و‌ سایت‌های مختلف را بررسی و ذخیره می‌کند و از محتویات و اطلاعات ذخیره در صورت نیاز کاربر استفاده می‌نماید.

شرکت گوگل الگوریتم‌های متفاوتی را برنامه‌نویسی و تولید کرده که هرکدام اهداف و ساز و کار متفاوتی از دیگری دارد. الگوریتم‌هایی نظیر الگوریتم گوگل پاندا (Panda)، الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)، الگوریتم گوگل پنگوئن (Penguin)، الگوریتم سندباکس یا جعبه ماسه (SandBox)، الگوریتم رقص گوگل (GoogleDance)، الگوریتم رنک برین (RankBrain)، الگوریتم برت (Bert)، الگوریتم چیدمان صفحه (Page Layout)، الگوریتم گورخر (Zebra)، الگوریتم کافئین (Caffeine)، الگوریتم فرشنس (Freshness)، الگوریتم موش کور (Possum) و بسیاری از الگوریتم‌های دیگر که هرکدام اهداف خاصی را دنبال کرده و در نهایت هدف تمامی آن‌ها ارائه محتواهای مفید و راحتی کاربرانشان می‌باشد.

من در ادامه به چند مورد از الگوریتم‌های حیاتی و مهم گوگل اشاره خواهم کرد.

الگوریتم پاندا (Panda)

google panda

همه تصوری که از پانداها دارند شخصیتی آرام و کتاب‌خوان است، بنابراین به راحتی می‌شود تصور کرد که تعداد زیادی پاندا روزانه در حال خواندن و مطالعه مطالب وب سایت‌ها می باشند. این الگوریتم برای اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۱ معرفی گردید. هدف اصلی الگوریتم پاندا کاهش شیوع محتوای کم‌کیفیت در نتایج جستجو و پاداش دادن به محتواهای بی‌نظیر و جذاب می‌باشد.

پاندا به دقت تمامی مطالب سایت را مطالعه کرد و کیفیت آن محتوا به شدت برایش حائز اهمیت می‌باشد. جالب است بدانید دیگر نمی‌توانید مثل قبل با ردیف کردن کلمات کلیدی در یک متن و یا نوشته‌های بی اصل و نسب گوگل را فریب دهید و پانداها به خوبی یک متن با کیفیت را از متن‌های ضعیف و بی ارزش تشخیص می‌دهند تا کاربران گوگل وقت خود را صرف یک محتوای بی‌ارزش و بی‌کیفیت نکند.

الگوریتم پاندا به خوبی کیفیت محتواها را تشخیص داده و متن‌های خلاصه شده و ناقص، تکرار حرف‌های قبل با کپی کردن و ناهماهنگی محتوا را نمی پسندد و از نظر پاندا این مسائل امتیازی منفی می‌باشد.

 

 

الگوریتم پنگوئن (Penguin)

google Penguin

الگوریتم پنگوئن در آوریل سال ۲۰۱۲ معرفی گردید. این الگوریتم بر روی لینک‌های سایت و بک لینک‌ها تمرکز داشته و همانطور که به بک‌لینک‌های مخرب امتیاز منفی می‌دهد، به بک لینک‌های مثبت و مفید نیز امتیازی بالا و خوب می‌دهد.

الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی و بررسی لینک‌های اسپم و همچنین سایت‌هایی را که برای بهبود عملکرد خود از خرید بک لینک استفاده می‌کنند به عهده دارد. لینک‌های اسپم باعث شده تا کاربران با جستجو به مقصد واقعی خود نرسیده و از هدف خود دور شوند. از همین رو الگوریتم پنگوئن وارد عمل شده تا سایت‌هایی که از بک لینک‌های مفید و واقعی استفاده می‌نمایند را از بک لینک‌های غیرمعتبر و اسپم جدا کند.

هدف اصلی پنگوئن به دست آوردن کنترل بیشتر بر سایت‌ها و کاهش اثربخشی سایت‌هایی که از تکنیک‌های اسپم و کلاه سیاه استفاده می‌کنند، است.

جالب است بدانید شخصیت پنگوئن آرام و درون‌گرا می‌باشد، پس هیچوقت به سایتی اعلام نمی‌کند که جریمه شده است. احتمال دارد ترافیک یک سایت برای کلمات کلیدی به شدت کاهش پیدا کند و یا حتی از ایندکس گوگل خارج شود که این امر نشانه جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن می‌باشد.

برای اینکه مجددا بتوانید اعتماد پنگوئن را جلب کنید باید تمام لینک‌های جعلی را حذف کرده و با استفاده از گوگل وب‌مستر فایل‌های اسپم خود را در قسمت Disavow the links آپلود نمایید. همچنین قادر هستید تا با تمرکز میان محتوای وب سایت و هماهنگی بین موضوعات، متن‌ها و تولید محتواهای مفید و کاربردی دوباره اعتماد پنگوئن را به دست آورده و از لینک‌سازی طبیعی و درست استفاده کنید.

البته ممکن است موارد گفته شده زمان‌بر باشد اما اطمینان داشته باشید گوگل تمام کارهای شما را تحت نظر داشته و شما باید از آنالیز و بررسی مداوم وب‌سایت خود غافل نشوید.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

google Hummingbird

این الگوریتم یکی از الگوریتم‌های مهم و قابل توجه گوگل می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ معرفی گردید. از نام این الگوریتم پیدا است که از سرعت و دقت مرغ مگس خوار گرفته شده است.

مرغ مگس خوار با هدف ایجاد تعاملات انسانی شکل گرفته و موتور جستجوگر گوگل قادر به درک مفاهیم و روابط میان کلمات کلیدی است.

الگوریتم مرغ مگس خوار می‌تواند با دیدن هرکلمه تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کرده و با دقت فراوان به کاربران نشان دهد. این الگوریتم به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران پرداخته و تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه‌بندی شده ندارد.

برای اینکه بتوانید نظر مرغ مگس‌خوار را جلب کنید بهتر است مثل ربات رفتار نکرده و از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کنید. در ساخت و ایجاد کلمات کلیدی خلاق بوده و سعی کنید لینک‌هایی را که انتخاب می‌کنید با محتواهایتان هم‌راستا و هم‌سو باشد. همچنین استفاده از تصاویر، ویدئو و مواردی از این دست را فراموش نکنید تا محتواهایی جذاب و گیرا داشته باشید.

 

 

الگوریتم فرد (Fred)

google fred

یکی از ماموران و پلیس‌هایی که مسئول نظم و انضباط محتواهای وب‌سایت شما می‌باشد، الگوریتم فرد است. این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی گوگل داشت.

بعضی از وب‌سایت‌ها با ایجاد و ساخت تبلیغات در سایت خود باعث درآمدزایی و کسب درآمد می‌شوند و از تبلیغاتی استفاده می‌کنند که بی‌ارتباط با یکدیگر می‌باشند. الگوریتم فرد به تعداد لینک‌های تبلیغاتی شما کاری نداشته و برای فرد بک لینک‌ها و لینک‌های وب‌سایت شما حائز اهمیت می‌باشد.

اگر قصد دارید تا از الگوریتم فرد نتیجه‌ای مثبت دریافت کنید، باید سایت خود را از تبلیغات و لینک‌های زیاد دور نگه دارید.

همچنین از تولید محتواهای بی‌کیفیت و کم ارزش دوری کرده و سایت خود را با محتواهای ارزشمند پر کنید. از تبلیغاتی که موجب فریب کاربران شده دوری کرده و لینک ‌های اسپم سایت خود را Disavow نمائید.

 

 

الگوریتم کبوتر (Pigeon)

google Pigeon

الگوریتم کبوتر اولین بار در آگوست ۲۰۱۳ به صورت عمومی انتشار یافت. به طور ساده این الگوریتم پس از اینکه سایتی ایندکس شد، چندین کبوتر را در آن سایت قرار می‌دهد و در زمانی که کاربران کلمات کلیدی را تایپ می‌کنند، گوگل کلمات کلیدی را به کبوترانش داده و در صورت داشتن این کلمات کلیدی آن‌ها را در سایت مشخص کرده و به کاربران نشان می‌دهد.

این الگوریتم اطلاعات وب سایت‌ها را در قفسه‌ای نگه‌داری کرده و زمانی که کاربر نیازمند مطلبی باشد از اطلاعات قفس استفاده کرده و آن کبوتر به اصطلاح به مطلب مورد نظر نوک می‌زند. جالب است بدانید هر چقدر مقدار نوک که به مطالب خورده، بیشتر باشد آن مطلب با ارزش‌تر و در گوگل جایگاه بالاتری دارد.

الگوریتم کبوتر به کاربران کمک می‌کند تا بهتر به اهداف خود رسیده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی، مطلب و هدف مورد نظر کاربر را به او نشان دهد.

الگوریتم (Page Layout)

google Page Layout

این الگوریتم برای اولین در ژانویه ۲۰۱۲ معرفی گردید و در ابتدا وب‌سایت‌هایی را که دارای تبلیغات بسیاری در ابتدای صفحه بودند را مورد هدف قرار داد. وجود تبلیغات زیاد در سایت باعث می‌شود تا کاربران برای رسیدن به محتوای اصلی سایت اسکرول زیادی کرده و حتی بعضا موجب خستگی کاربران خواهد شد.

این الگوریتم با ارائه ۴ آپدیت بیشتر بر وب‌مسترهایی اثر گذار بود که در صفحات بالایی خود بیش از حد به تبلیغ پرداخته بودند و این الگوریتم باعث ایجاد تغییرات در حجم تبلیغات شد. با ارائه این الگوریتم سایت‌هایی که بیش از حد به تبلیغات پرداخته را جریمه می‌کند. همچنین سایت‌هایی که باعث می‌شوند تا کاربران برای پیدا کردن مطالب اصلی و مفید در انبوهی از تبلیغات گشت و گذار کنند را جریمه خواهد کرد.

 

 

 

الگوریتم برت (Bert)

bert

الگوریتم برت یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل می‌باشد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این الگوریتم از خانواده هوش مصنوعی برت می‌باشد که می‌توان آن را برادر کوچکتر رنک برین دانست.

الگوریتم برت مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers می‌باشد. گوگل همیشه در تلاش است تا مفهوم عبارت‌هایی که توسط کاربران جستجو می‌شود را به درستی درک کرده اما این کار کمی برایش دشوار است. مکالمه بین دو انسان برای گوگل بسیار پیچیده بوده و تغییر حروف اضافه مانند: به و یا می‌تواند تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال جمله سفر از برزیل با جمله سفر به برزیل متفاوت بوده و گوگل با ارائه الگوریتم برت تفاوت میان از و به را تشخیص می‌دهد.

 

 

 

 

الگوریتم رنک برین (RankBrain)

googele RankBrain

الگوریتم رنک برین تا حد زیادی رفتار مشابه مرغ مگس خوار داشته و می‌توان گفت همانند یک انسان رفتار می‌کند. این الگوریتم تا حد زیادی از تجربیات گذشته کاربر برای رشد استفاده کرده و بسیار به رفتار و قضاوت‌های کاربرش اهمیت می‌دهد.

الگوریتم رنک برین در اکتبر سال ۲۰۱۵ ارائه شده و گوگل مشاهده می‌کند، کاربرانی که وارد سایت ما می‌شوند چه مدت زمانی در صفحه باقی نمی‌مانند و یا اگر باقی ماندند آیا مجدد به موتور جستجوگر برمی گردند؟ از این طریق گوگل متوجه می‌شود که صفحه ما دقیقا آن چیزی نیست که کاربران به دنبال آن می‌باشند. همچنین رنک برین سعی می‌کند، درک کند که محتوای ما در چه موردی بوده و برای چه جستجویی مناسب می‌باشد.

رنک برین به نرخ پرش حساسیت زیادی داشته و به مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما وقت می‌گذراد اهمیت می‌دهد، همچنین به رفت و برگشت‌هایی که کاربر از صفحه شما به نتایج گوگل داشته امتیاز داده و نرخ کلیک شما را مورد توجه قرار می‌دهد.

شما می‌توانید با داشتن محتواهای جذاب و طولانی، لینک دادن به محتواهای مشابه و افزایش ماندگاری کاربران در سایت باعث افزایش امتیاز خود شوید.

درآخر

گوگل همیشه در حال به روزرسانی و ارائه الگوریتم‌هایی می‌باشد تا بتواند کاربران بیشتری را به موتورهای جستجوگر خود علاقه‌مند سازد و همچنین اهمیت زیادی برای کاربران خود قائل بوده و وب‌سایت‌های نوین و معتبر این امر را به خوبی می‌دانند و همیشه سعی در ارائه مطالبی یونیک و محتواهایی کاربردی کرده تا بتوانند کاربران بیشتری را جذب سایت خود نمایند.

این مقاله در اینجا به پایان نمی رسد و در طول زمان و با به روزرسانی الگوریتم های گوگل و معرفی الگوریتم های جدید این مقاله نیز به روز خواهد شد تا به کمک این مقاله بتوانید درک بهتری از نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل داشته باشید و نتیجه آن را در سئو سایت خود ببینید.

 

ارسال شده در تولید محتوا, سئوبرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064