mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

خطای ۴۰۴ چیست؟ ( error 404 )

۳ خرداد ۱۴۰۰

حتماً بارها حین مراجعه به و‌ب سایتی خطای ۴۰۴ ( error 404 ) را در مرورگر خود دیده‌اید . در این مقاله قصد دارم بررسی کنیم خطای ۴۰۴ چیست؟ و چگونه می‌توانیم این خطا را در وردپرس یا سایر وب‌ سایت‌ ها رفع کنیم .

خطای ۴۰۴ ( error 404 ) چیست؟

قبل از این که بخواهیم به سراغ راه‌ حل‌ های رفع این خطا برویم ابتدا باید بررسی کنیم خطای ۴۰۴ چیست؟ و چه زمانی ایجاد می‌ شود؟

به طور کلی برای نمایش صفحات وب‌ سایت ، مرورگر عناصر مختلف را از سرور درخواست می‌ کند و آن را به کاربر نمایش می‌ دهد . اگر مرورگر فایلی را از سرور بخواهد ولی آن فایل در سرور موجود نباشد چه اتفاقی می‌افتد ؟! در این زمان خطای ۴۰۴ یا not found ایجاد می‌ شود .

در واقع به طور کلی خطای ۴۰۴ زمانی نمایش داده می‌شود که صفحه‌ی مورد نظر شما در سرور پیدا نشود . بخواهیم کمی تخصصی‌ تر به موضوع نگاه کنیم ۴۰۴ یک کد وضعیت در پروتکل Http‌ است و از رده خطاهای ۴xx در سرچ کنسول محسوب می‌شود.

نمایش این خطا در مرورگر با عناوین مختلف از جمله ۴۰۴ page not found ، ۴۰۴ Http error ، page can not be found و …. نمایش داده می‌ شود . البته ممکن است طراح قالب وب‌ سایت شما یک صفحه اختصاصی برای نمایش این خطا در سایت قرار داده باشد که پیغام‌ و تصاویر خاصی را نمایش دهد .

علت بروز ارور ۴۰۴ ( error 404 )

۱- خطای کاربر : این یک خطای سمت کاربر است و علت اصلی آن می‌ تواند به این دلیل باشد که کاربر آدرس صفحه‌ ای را به خاطر اشتباه تایپی به صورت نادرست وارد کرده باشد . در واقع کاربر به دنبال آدرسی است که در این وب‌ سایت وجود ندارد . در این زمان این خطا به او نمایش داده می‌ شود .

۲- تغییر نشانی صفحات : اگر آدرس و url صفحه‌ ای را که قبلاً در وب‌ سایت خود داشته‌ اید ، تغییر دهید احتمال مشاهده این خطا افزایش می‌ یابد . برای مثال من یک صفحه‌ ای برای خدمات سئو با آدرس mjavadasadi.ir/category/educational-content/web/seo ایجاد کرده‌ ام اما بعد از مدتی به هر دلیلی آن را به آدرس mjavadasadi.ir/category/web/seo  تغییر می‌ دهیم . در این صورت کاربرانی که به آدرس اول مراجعه می‌کنند با خطای ۴۰۴ مواجه می‌ شوند.

۳- حذف صفحات : اگر مقاله یا برگه‌ ای در وب‌ سایت شما وجود داشته و اکنون شما اقدام به حذف آن کنید کاربران با مراجعه به آدرس قبلی با این خطا مواجه می‌شوند

error 404 2

چرا رفع خطای ۴۰۴‌ مهم است؟

همان طور که می‌ دانید معمولاً بیشتر بازدید های یک وب سایت از طریق موتور های جستجو مثل گوگل است . اگر شما آدرس صفحات خود را تغییر داده باشید و کاربر وارد آدرس قبلی شود با این خطا مواجه می‌ شود .

برای گوگل مهم است که کاربر به سرعت به مطلب مد نظر خود دست بیاید اما وب سایت شما این قانون را با ایجاد خطای ۴۰۴ نقض می‌ کند ! اگر این مورد مدام تکرار شود در سئو وب‌ سایت شما تاثیر منفی خواهد داشت .

بسیاری از این خطا ها در سرچ کنسول وب‌ سایت شما نمایش داده می‌ شوند . پس به این معناست که گوگل به رفع این خطا اهمیت می‌ دهد . بهتر است ادامه‌ی آموزش را دنبال کنید و هرچه زودتر این خطا را رفع نمایید .

چگونه خطای ۴۰۴ را برطرف کنیم؟

حال که متوجه شوید خطای ۴۰۴ چیست ؟ به سراغ روش حل این خطا می‌ رویم . در ابتدا توجه داشته باشید که اگر شما به عنوان یک کاربر یا بازدید کننده‌ی سایت با این خطا مواجه می‌ شوید به بخش بعدی مقاله مراجعه کنید. اما اگر  قصد رفع خطای ۴۰۴ را دارید موارد زیر را رعایت کنید :

۱- ایجاد ریدایرکت

صفحاتی که در سایت شما حذف شده‌ اند یا تغییر آدرس داده شده‌ اند باید به صفحات مرتبط یا صفحه‌ ی تغییر یافته ریدایرکت شوند . در مثال بالا باید صفحه‌ی seo-services به صفحه‌ی seo ریدایرکت ۳۰۱ شود تا کاربر این خطا را مشاهده نکند .

۲- رفع لینک های شکسته

لینک‌ هایی در صفحات وب‌ سایت شما وجود دارند که به آدرسی اشتباه لینک می‌ دهند یا این که به آدرسی لینک می‌ دهند که دیگر در سایت موجود نیست . بهتر است با ابزار هایی مثل وب‌ سایت brokenlinkcheck.com این پیوندها را بیابید و آن ها را اصلاح کنید.

۳- بازنگری تصاویر

اگر تصاویری در وب‌ سایت قرار داده و بعد ها از طریق بخش رسانه‌ ها یا سرور آن را حذف کنید با این خطا رو به رو خواهید شد . چون در صفحه‌ی مطلب ، تصویری فراخوانی می‌ شود که در سرور موجود نیست . برای رفع آن کافیست به صفحه‌‌ ای که این تصویر فراخوانی می‌ شود مراجعه کرده و بخش تصویر قبلی را حذف و تصویر جدیدی آپلود کنید .

۴-ایجاد صفحه‌ی ۴۰۴

بهتر است در قالب وب‌ سایت شما یک صفحه‌ی نمایش خطای ۴۰۴ ایجاد شده باشد و در آن به کاربر پیغام دهید آدرس جستجو شده در این سایت وجود ندارد . در این صفحه قرار دادن بخش مطالب پیشنهادی و باکس جستجو موجب کاهش احتمال خروج کاربر از سایت خواهد شد .
گرچه این مورد یک راه‌حل نیست اما مانع افزایش نرخ bounce rate می‌ شود .

به عنوان بازدیدکننده‌ی سایت چگونه ارور ۴۰۴ را رفع کنیم؟

اگر حین مشاهده‌ ی یک وب‌ سایت با این خطا رو به رو شده باشید برای مقابله با آن به ترتیب کار های زیر را انجام دهید تا شاید بتوانید صفحه‌ ی مورد نظر خود را بیابید :

  • ابتدا با زدن کلید ctrl + f5 صفحه‌ را رفرش کنید .
  • به نوشتار آدرس توجه کنید شاید آدرس را به دلیل اشتباه تایپی اشتباه وارد کرده باشید . برای مثال ‌در این آدرس mjavadasadi.ir/google-search-console نوشته باشید search-consule.
  • بخشی از آدرس را پاک کنید تا به ریشه‌ ی دایرکتوری برسید برای مثال در این آدرس mjavadasadi.ir/training/seo بخش آخر را پاک کرده و به mjavadasadi.ir/training برسید شاید مطلب مورد نظر خود را بیابید.
  • اگر آخرین بخش url‌، آدرس مشخصی است آن عبارت را ترجمه و در بخش جستجو سایت سرچ کنید برای نمونه در آدرس مثال قبل سئو یا seo‌ را جستجو کنید .
  • این آدرس را در موتور جستجو سرچ کنید .

اگر با انجام تمام موارد بالا به نتیجه ای نرسید احتمالاً این صفحه از سایت مد نظر شما حذف شده یا اینکه شما آدرس نادرستی در اختیار دارید . بهتر است به پشتیبان وب‌ سایت پیغام دهید .

ارسال شده در برنامه نویسان, طراحی وب, مطالب آموزشی, وببرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064