ممکن است بار ها حین باز کردن آدرس وب سایتی با خطای ۵۰۳ ( error 503 ) مواجه شده باشید . در این مقاله بررسی میکنیم خطای ۵۰۳ چیست ؟ سپس به سراغ روش رفع خطای ۵۰۳ می رویم .
خطای ۵۰۳ ( error 503 ) چیست؟
خطای ۵۰۳ یک خطای سرور است و معمولاً زمانی رخ می دهد که سرور مشغول باشد . این خطا مربوط به سیستم سرویس دهنده وب سایت می باشد و به معنای در دسترس نبودن سرویس است . بیشتر زمانها خطای ۵۰۳ زمانی رخ می دهد که سرور بیش از اندازه شلوغ باشد .
این خطا به یکی از روش های زیر نمایش داده می شود :
- ۵۰۳ error
- http 503
- http 503 error
- ۵۰۳ Service unavailable
- ۵۰۳ Service Temporarily Unavailable
خطای ۵۰۳ ممکن است ناشی از موارد زیر باشد :
- در دست تعمیر بودن سرور
- درخواست های زیاد به سرور
- ناکافی بودن منابع سرور
- وجود خطا در قالب یا افزونه
- حملات DDOS
توجه: در صورت مواجه شدن با این خطا بهتر است هر چه سریع تر آن را بر طرف کنید و رفع آن را به زمان های بعد موکول نکنید . چون کاربران و بازدید کنندگان ، به وب سایت شما دسترسی ندارند . همچنین موتور های جستجو قادر به دست یابی به صفحات سایت شما نیستند و این امر برای سئو وب سایت شما ضرر خواهد داشت .
روش رفع خطای ۵۰۳ از طرف کاربر
حال که پاسخ سوال خطای ۵۰۳ چیست ؟ را دریافتید به سراغ روش حل آن می رویم . از آن جا که این خطا از سمت سرور ایجاد می شود ، معمولاً شما به عنوان بازدید کننده نمی توانید برای رفع آن اقدام موثری انجام دهید . اما انجام اقدامات زیر گاهی می تواند در رفع این خطا موثر باشد . مراحل زیر را یکی پس از دیگری انجام دهید :
- ابتدا با فشردن کلیدهای CTRL و F5 صفحه را رفرش کنید . ممکن است خطا در این زمان از بین رفته باشد.
- کش مرورگر خود را پاک سازی کنید.
- یک بار روتر و مودم خود را خاموش و روشن کنید .
- برای بررسی خطا ، یک بار آدرس سایت را با مرورگر دیگری باز کنید .
- به پشتیبانی سایت خبر دهید .
رفع خطای ۵۰۳ برای مدیران سایت (سمت سرور)
خطای ۵۰۳ ممکن است ناشی از تغییرات اخیر در وب سایت شما هم باشد . مثلاً در اثر نصب قالب یا پلاگین جدید این خطا رخ داده باشد ، یا قطعه کد جدیدی که اضافه کردهاید مشکل ساز شده .
برای بررسی و رفع خطای ۵۰۳ مراحل زیر را یکی پس از دیگری انجام دهید . بعد از انجام هر مرحله یکبار آدرس سایت را در مرورگر باز کنید ، اگر خطا رفع شده بود نیازی به انجام مراحل بعد ندارید .
- اگر به تازگی قالب یا افزونه ای را نصب کرده اید از طریق هاست آن ها را غیرفعال و پاک کنید .
- یک بار تمامی پلاگین های خود را غیر فعال کنید . برای این کار در File manager هاست وب سایت ، آدرس wp-content -> plugins را پیدا کرده و نام پوشهی plugins را تغییر دهید و یک بار سایت را بررسی کنید . اگر خطا رفع نشده بود نام پوشه را به حالت اول برگردانید .
- قالب فعال وب سایت خود را در آدرس wp-content -> theme پیدا کنید . ابتدا آن را به یک فایل فشرده تبدیل کرده و دانلود کنید . سپس این پوشه را حذف کنید . اگر خطا از قالب فعال وب سایت شما باشد باید با این کار از بین برود .
فعال سازی حالت Debug
اگر با انجام مراحل بالا خطای ۵۰۳ از بین نرفت می توانید حالت دیباگ را فعال کنید تا خطای اصلی نمایش داده شود :
برای این کار وارد فایل Wp-config.php شوید و دنبال wp-debug باشید . باید در عبارت define(‘debug’ , ‘false’) عبارت false را به true تغییر دهید و فایل را ذخیره کنید .
حالا با باز کردن صفحه سایت می توانید گزارشی از خطا را مشاهده کرده و آن را رفع کنید .
توجه کنید که اگر خطای ۵۰۳ را به طور مداوم دریافت می کنید ، احتمالاً منابع سرور شما توانایی پاسخگویی به تعداد بازدید کننده ها را ندارند . باید به کمک پشتیبان های سرور یک هاست با قدرت بیشتر تهیه کنید .