mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) اولین بازی بود که روی شبکه اتریوم طراحی شد. کاربران این بازی می‌توانند گربه‌های مجازی را خرید، فروش و پرورش دهند تا خصوصیات دلخواهشان را در آنها ایجاد کنند. اما محبوبیت گسترده این بازی منجر به ایجاد مشکلات مختلفی در کار شبکه اتریوم شد بخصوص از نظر مقیاس پذیری.

وقتی صحبت بازی‌های بلاک‌چین در میان باشد بدون شک بازی کریپتوکیتیز یکی از نام‌هایی است که به گوش می‌رسد.

کریپتوکیتیز یک بازی آنلاین است که می‌توانید در آن گربه‌های مجازی جذاب و دوست داشتنی را پرورش داده یا خرید و فروش کنید. این بازی هم به نوعی شبیه بازی‌هایی مثل Pokémon و Tamagochi است. اما کریپتوکیتیز یک تفاوت عمده با این بازی‌ها دارد: هر کریپتوکیتی کاملاً متفاوت و منحصربفرد است و با یک توکن غیرقابل تعویضNFT روی بلاک‌چین به تصویر کشیده می‌شود.

این بازی یکی از اولین پیشگامان این تکنولوژی (NFT) بود که توانست با ارائه نمونه‌ای جذاب و ملموس از آنچه می‌توان با کمک تکنولوژی دفتر کل توزیع شده ساخت، نظر جامعه کریپتو را جلب کند.

کریپتوکیتیز چطور کار می‌کند؟

کریپتوکیتی‌ها توکن‌هایی غیرقابل تعویض هستند که در ابتدا با استفاده از استاندارد توکن ERC721  بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شدند. قبل از ابداع استاندارد ERC721 توکن‌ها در بلاک‌چین قابل تعویض بودند و هر توکن اتریوم یا بیت‌کوین با بقیه توکن‌ها یکسان بود. اما ERC721 امکان ساختن توکن‌های منحصر به فرد و غیرقابل تعویض را فراهم کرد.

کریپتوکیتیز در اصل برای کاوش مفهوم کمیاب کردن دارایی‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند و توکن‌های ERC721  طراحی شد.

هر کریپتوکیتی منحصربفرد و دارای یک ژنوم خاص است که در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود. می‌توان دو کریپتوکیتی را با استفاده از یک الگوریتم ژنتیکی ترکیب کرد تا یک فرزند جدید با خصوصیات (یا cattributes) منحصر به فرد ایجاد شود. ظاهر مجازی یا فنوتایپ این موجودات بر اساس نوع ژن (ژنو تایپ) ذخیره شده در قرارداد هوشمند تعیین می‌شود.

CryptoKitties

بازار CryptoKitties

برای تهیه یک کریپتوکیتی به چند وسیله نیاز دارید که عبارتند از: یک کامپیوتر یا موبایل، یک والت ارز دیجیتال مثل MetaMask و مقداری اتریوم.

بعد از آن کافیست به بازار CryptoKitties مراجعه کنید، یک اکانت بسازید، گربه مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی buy now کلیک کنید. اگر اتر کافی را در والت خودتان داشته باشید، یک پنجره تراکنش Dapper مشاهده می‌کنید و می‌توانید در آن خرید خودتان را نهایی کنید. همچنین می‌توانید برای یک کریپتوکیتی که هنوز برای فروش گذاشته نشده پیشنهاد قیمت بدهید و بعد مالک آن تصمیم می‌گیرد که این قیمت را قبول کند یا خیر.

آیا می‌دانستید؟

گران ترین کریپتو کیتی به نام Genesis یک بار ۱۱۴۴۸۱.۵۹ دلار قیمت گذاری شد. این رقم از رکورد قیمت گران ترین گربه واقعی که ۴۱۴۳۵ دلار قیمت داشت، بیشتر است.

چطور می‌توان کریپتوکیتی‌ها (CryptoKitties) را پرورش داد؟

برای پرورش کریپتوکیتی به یک جفت باور نیاز دارید که می‌توانند به عنوان Sire یا Dame عمل کنند. Sire پس از باروری به دوره استراحت کمی نیاز دارد که باعث افزایش میزان زاد و ولد آنها می‌شود. مدل Dame تا زمانی که بچه گربه جدید شما در حال پرورش است، قادر به زاد و ولد نیست.

برای زاد و ولد دو گربه باید یکی از آنها را انتخاب کنید و بعد روی دکمه Breed که نمایان می‌شود کلیک کنید که این گربه Sire خواهد بود. بعد از آن روی Sire with my Kitties کلیک کنید و یک گربه انتخاب کنید که به عنوان Dame عمل می‌کند. پس از آن روی OK, give them some privacy کلیک کنید تا یک پنجره تراکنش باز شود و خیلی زود بچه گربه شما جدید شما آماده شود.

یا به جای این روش می‌توانید یکی از گربه‌های خودتان را با یک sire عمومی ترکیب کنید که برای انجام این کار باید مقداری کارمزد تراکنش پرداخت کنید.

CryptoKitties

تولد کریپتوکیتیز بر روی اتریوم و انتقال آن به Flow

کریپتوکیتیز در ابتدا بر روی بلاک‌چین اتریوم طراحی شد. در عرض یک هفته پس از راه اندازی این بازی، ۱۳ درصد از کل تراکنش‌های اتریوم به آن اختصاص یافت. حجم کل فروش کریپتوکیتیز تا اکتبر ۲۰۲۰ به ۶۱ هزار اتر (۲۱ میلیون دلار) می‌رسد.

محبوبیت کریپتوکیتیز خیلی سریع برای شبکه اتریوم مشکل آفرین شد. با شلوغ شدن این شبکه، یک صف تشکیل شد. پرورش کریپتوکیتی‌ها به اندازه‌ای محبوبیت پیدا کرد که باعث شد سایر کسب و کارهایی که روی این پلتفرم کار می‌کنند امکان اجرای سریع تراکنش‌های خودشان را نداشته باشند.

طبق گزارشات بسیاری از این کاربردهای بیزنسی توسط این گربه‌های دیجیتال که دائماً در حال تکثیر هستند، فلج شدند.

در ماه می‌ سال ۲۰۲۰، کریپتوکیتیز اعلام کرد که قرار است به بلاک‌چین اختصاصی خودش Flow منتقل شود. این حرکت باعث اضافه شدن چندین قابلیت جدید به این بازی شد، از جمله:

  • طراحی سه بعدی و انیمیشن برای کریپتوکیتی‌ها
  • افزایش مقیاس پذیری که این امکان را فراهم کرد تا اشخاص بیشتری به صورت همزمان از شبکه استفاده کنند.
  • قابلیت بازی رایگان چون Flow از مدل توافقی «اثبات سهام» استفاده می‌کند.
  • قابلیت استفاده از کریپتوکیتی‌ها در بازی‌های دیگری که روی بلاک‌چین Flow ساخته شده اند.

کریپتوکیتیز در Flow انیمیشن‌هایی سه بعدی دارد.

همکاری طراحان با کریپتوکیتیز

ابداع کریپتوکیتیز منجر به شکل گیری کلاسی جدید از پروژه‌های مبتنی بر NFT به نام آیتم‌های قابل جمع آوری (هر موضوعی است که از نظر کلکسیونر دارای ارزش یا علاقه باشد. ) کریپتو شد. کریپتوکیتیز از زمان پیدایش خود گربه‌هایی را اضافه کرده که طراحی آنها با الهام از مطالب و موضوعات غیرمنتظره صورت گرفته است. از جمله طراحی‌های برنددار مثل یک جفت کریپتوکیتی که با الهام از گروه موسیقی راک بریتانیایی Muse طراحی شد. یا طراحی‌هایی که با همکاری طراحان مختلف شکل گرفتند مثل طرحی که توسط هنرمند چینی Momo Wang ابداع شد که نسخه محدود کریپتوکیتیز او در بازار هنرهای دیجیتال Nifty Gateway به نمایش گذاشته شد.

همکاری کریپتوکیتیز در سال ۲۰۱۹ با پلتفرم Gods Unchained به کاربران این سیستم امکان داد تا گربه‌های خودشان را به یک کارت گیمینگ به سبک این گربه‌های دیجیتال تبدیل کنند اما این همکاری با محدودیت‌هایی همراه بود و کاربران امکان انتقال کریپتوکیتی‌های خودشان را به Gods Unchained برای استفاده در این بازی و برگرداندن مجدد به کریپتوکیتیز نداشتند.

آینده کریپتوکیتیز

کریپتوکیتیز اولین گام در حوزه آیتم‌های قابل جمع آوری و فرمتی جدید از محصولات دیجیتال بود که می‌توان آن‌ها را در فضای آنلاین معامله کرد. در ابتدا کریپتوکیتیز برای مقیاس پذیری مشکل داشت اما حرکت به یک بلاک‌چین جدید امکان توسعه این صنعت جدید را فراهم کرد.

Dapper Labs خالق کریپتوکیتیز رویاهای زیادی برای پلتفرم Flow خود دارد که همین حالا موفق به جذب ۱۱ میلیون دلار سرمایه شده و پشتیبانی Warner Music Group و شرکت یوبی‌سافت را در اختیار دارد. حتی همکاری‌هایی هم با NBA و Animoca Brands صورت گرفته تا ویژگی‌های محصولات و برندهای آنها به این کریپتوکیتی‌ها اضافه شود. همچنان که Dapper Labs به ساختن محصولات بر روی بلاک چین Flow ادامه می‌دهد، انتظار می‌رود بازی که باعث شروع این فرایند شد، قلب اصلی این پلتفرم باقی بماند.

 

ارسال شده در ارز دیجیتال, مطالب آموزشیبرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064