mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

انواع روش‌های سئو سایت – لطفاً جریمه نشوید!

۲۲ فروردین ۱۴۰۰

شناخت انواع روش‌های سئو، مبحثی است که در این مقاله به آن می‌پردازم. در مقاله‌ی معرفی سئو سعی کردم مفاهیم ابتدایی سئو را توضیح دهم (پیشنهاد میکنم حتماً این مقاله را بخوانید!).
همان‌طور که گفته شد، سئو (seo) به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. به زبان خیلی ساده سئو، اقداماتی است که نتیجه‌ی آن باعث بهبود جایگاه سایت ما در نتایج موتور جستجو از جمله نتایج گوگل می‌شود.
اکنون لازم است با یکی دیگر از مباحث آموزش سئو سایت همراه من باشید تا انواع روش ‌های سئو را بشناسید و روش مطمئن‌تری را برای سئو سایت خود انتخاب نمایید.

انواع سئو سایت

۱- سئو کلاه سفید (white hat)

whitehatINSEO

سئو کلاه سفید یا سئو اخلاقی یکی از انواع روش‌های سئو است که از قوانین مورد تأیید موتورهای جستجو و سیاست‌های صحیح استفاده می‌کند. یک سئوکار با روش سئو کلاه سفید سعی می‌کند به‌گونه‌ای صفحات وب‌سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو کاربردی و جذاب نمایش دهد تا نگاه‌های بیشتری را به سمت سایت جلب کند.

معمولاً اقداماتی که در این روش انجام می‌شود به افزایش کیفیت سایت می‌پردازد و به جلب رضایت کاربر توجه می‌شود. مهم‌ترین این اقدامات عبارت‌انداز:

  • استفاده صحیح از متاتگ‌ها در صفحات وب‌سایت
  • تجربه کاربری (ux) مناسب سایت
  • Responsive بودن وب‌سایت (نمایش صحیح صفحات سایت در لپتاپ، تبلت، گوشی و…)
  • تولید محتوای با کیفیت و بهینه شده
  • استفاده‌ی بجا از ویدیو، تصویر، نمودار، جداول و…
  • افزایش سرعت صفحات سایت
  • تعامل مناسب بین کاربر و پشتیبان سایت
  • و…

مزایا و معایب سئو کلاه سفید

از آنجا که در این روش تمام اصول تعریف شده از جانب موتورهای جستجو رعایت می‌شوند، پس سئو کلاه سفید در بین روش‌های سئو، گزینه‌ی مناسبی است! اما بهتر است قبل از هرگونه تصمیمی با معایب این روش‌ هم آشنا شوید:

مزایا معایب
عدم وجود خطر پنالتی و جریمه شدن از سوی موتور جستجو طولانی بودن زمان رسیدن تا نتیجه مطلوب
مواجه نشدن با افت شدید جایگاه در نتایج محتوا محور بودن این روش (مناسب نبودن برای وب‌سایت‌ با محتوای کم)
حفظ نتیجه به دست آمده تا مدت‌ زمان طولانی‌تر

۲- سئو کلاه سیاه (black hat)

blackhatINSEO

سئو کلاه سیاه هم یکی از انواع روش های سئو و بهینه سازی وب سایت است که مقابل تکنیک‌های سئو کلاه سفید قرار می‌گیرد. در این روش معمولاً سعی می‌شود از راه‌های میانبر استفاده شود که مخالف قوانین تعریف شده از جانب موتورهای جستجو است.

درواقع در این روش یک سئوکار برای رسیدن به جایگاه بهتر، موتور جستجو را فریب می‌دهد. هدف از این روش بهبود رتبه و جایگاه وب‌سایت در مدت کوتاه است و به رضایت کاربران توجهی نمی‌شود.
سئو کلاه سیاه باعث می‌شود وب سایت‌هایی که از نظر محتوا برای کاربر کارایی ندارند از سایر وب‌سایت‌های با کیفیت، جایگاهی بهتر داشته باشند و حتی در خطوط اول نتایج دیده شوند.

این روش سئو گرچه در نگاه اول بسیار سریع و مؤثر جلوه می‌کند اما به شدت توسط موتورهای جستجو نقض می‌شود. موتورهای جستجو به محض شناسایی سایت با سئو کلاه سیاه، سایت را پنالتی می کنند. در این زمان برگرداندن سایت به حالت قبل هم بسیار زمان‌بر و دشوار و گاهی ناممکن خواهد بود.

تیم ادمین سایت به هیچ عنوان این روش سئو را تأیید نمی‌کند و در خدمات سئو خود از آن استفاده نخواهد کرد.

رایج‌ترین اقداماتی که در این روش انجام می‌شود عبارت انداز:

  • خرید لینک
  • محتوای دزدیده شده
  • پنهان کردن لینک و متن‌ها
  • تکرار زیاد کلمات کلیدی
  • و…

اگر علاقه‌مند شده‌اید که سایر اقدامات سئو کلاه سیاه را  بدانید به  Webmaster Guidelines مراجعه کنید. در این صفحه استانداردهای گوگل برای جریمه شدن وب‌سایت‌ها بیان شده است.

۳- سئو کلاه خاکستری (gray hat)

GreyHatSEO

این روش ما بین دو روش قبل است. در سئو کلاه خاکستری از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده می‌شود. اما برای افزایش سرعت نتیجه‌گیری تکنیک‌هایی به‌کار گرفته می‌شود که منجر به فریب موتورهای جستجو می‌شود و ممکن است آنها بعداً در لیست اعمال سئو کلاه سیاه قرار بگیرند. درواقع راه رفتن در لبه‌ی پرتگاه! در این روش اگر سئوکار تجربه کافی نداشته باشد ممکن است سایت را از مسیر رو به رشد دور کند و نتیجه مناسبی نگیرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که اگر در سئو مهارت زیادی ندارید هرگز از این روش‌ استفاده نکنید زیرا ممکن است با شناسایی آن گوگل شما را جریمه کند.

مهم‌ترین تکنیک‌ها در روش سئو کلاه خاکستری عبارتند از:

  • خرید دامنه‌های منقضی شده و مرتبط
  • ایجاد حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای دریافت بک لینک
  • لینک سازی به‌صورت دستی
  • و…

به طور کلی همان‌طور که در سه روش فوق گفته شد، کیفیت و کارایی صفحات سایت مهم‌ترین عامل برای رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو هستند. اما سطح کیفی وب‌سایت چگونه توسط موتور جستجو قابل تشخیص است؟

بررسی کیفیت یک سایت توسط موتور جستجو

این روزها موتورهای جستجو الگوریتم‌های بسیار قوی و دقیقی دارند که به کمک آنها می‌توانند یک صفحه از سایت را کارشناسی کنند و از نظر طراحی، سرعت و حتی کیفیت مطالب وب‌سایت‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
همچنین الگوریتم‌هایی وجود دارند که قادر هستند رفتار کاربران را رصد کنند. برای مثال گوگل که امروزه بهترین موتور جستجو شناخته شده بر اساس رفتار کاربران و فاکتورهای مد نظر خود جایگاه وب‌سایت‌ها را در نتایج تغییر می‌دهد.

برای مثال کاربری با جستجوی یک عبارت مانند “بهترین زبان برنامه نویسی” بر روی نام یک وب‌سایت کلیک می‌کند، مدت زمانی را در آن سایت می‌گذراند، از سایر صفحات آن سایت بازدید می‌کند، نظر می‌گذارد و… . این رفتارها از نظر گوگل به معنای علاقه‌مند شدن کاربر به آن وب‌سایت است. با تکرار این روند در رفتار سایر کاربران، گوگل کیفیت آن سایت را در موضوع “بهترین زبان برنامه نویسی” مطلوب ارزیابی می‌کند. درنتیجه جایگاه آن سایت را در نتایج جستجوی این عبارت بهبود می‌بخشد.

در این مقاله سعی کردم بخش دیگری از مفاهیم سئو را با عنوان انواع روش‌های سئو سایت، با شما به اشتراک بگذارم. در مقاله‌های بعدی همراه من باشید.

ارسال شده در تولید محتوا, سئوبرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064