همان طور که در مقاله ٧ اشتباه در بازاریابی محتوا در مورد ابزاری به نام Google Keyword Planner صحبت کردم حال روش کار با آن را برای شما توضیح می دهم:
بدون شک بهترین ابزار برای پیدا کردن رقابت بین کلمات و انتخاب کلمات مناسب برای پستهای شما Google Keyword Planner است. همانطور که میدانید ما برای جلب توجه موتورهای جستجوگر(افزایش سئو) باید در پستها و محتوای سایت خود از کلماتی استفاده کنیم که کاربران بیشتری در دنیای نت از آن استفاده میکنند. با قرار گرفتن کلمات مناسب در سایتمان، کاربران بیشتری به مطالب ما دسترسی پیدا میکنند و این افزایش ترافیک باعث میشود که موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل توجه بیشتری به سایت شما داشته باشند و مطالب شما را بیشتر به کاربرانی که به دنبال مطالب در زمینۀ مورد نظرشان هستند پیشنهاد کنند. در این پست قصد دارم به صورت کامل نحوۀ کار کردن با Google Keyword Planner را به شما توضیح دهم. بعد از خواندن این مقاله قادر خواهید بود پستهای خود را بهینهتر از قبل منتشر کنید و از نتایج به دست آمده شگفت زده شوید.
در ابتدای امر باید بدانیم که Google Keyword Planner دقیقاٌ چیست و بعد از آن مرحله به مرحله تمام قسمتهای موجود در آن را با هم بررسی خواهیم کرد.
Google Keyword Planner چیست؟
گوگل کی ورد پلنر بخشی از پلت فرم تبلیغات Google Adwords است. این قسمت به کاربران اجازه میدهد که به تحقیق و تجزیه و تحلیل لیست کلمات کلیدی بپردازند و بعد از آن میتوانند از طریق تبلیغات کلیکی گوگل نیز جایگاه خود را در لیست جستجوی گوگل بهبود ببخشند. شما با Google Keyword Planner میتوانید:
- نتایج کلمات و کلمات کلیدی، صفحات فرود و دسته بندی محصولات را بر پایۀ عبارات به دست آورید
- از میانگین ماهانه جستجو برای یک دوره خاص با خبر شوید
-
روند جستجو برای یک کلمه کلیدی یا گروهی از کلمات کلیدی در طول زمان را به دست آورید
همانطور که گفته شد در این مقاله ما به چگونگی کار با Google Keyword Planner خواهیم پرداخت و ویژگی ها و قابلیت های آن را با هم بررسی میکنیم. گوگل کی ورد پلنر یک ابزار بسیار قدرتمند است اما بخشی از قسمت google adwords است، بنابراین ما فقط نباید برای جستجو و یافتن کلمات کلیدی فقط به این ابزار تکیه کنیم به همین خاطر در مقالههای بعدی قصد دارم که سایر ابزارهای مشابه برای افزایش سئو را به شما معرفی کنیم تا شما قدمهای مطمئنتری را برای بهینهسازی سایت خود بردارید.
مرحله اول- ایجاد حساب کاربری در Google Keyword Planner
در ابتدای کار برای استفاده از ابزار Google Keyword Planner باید یک حساب کاربری در Google Adwords داشته باشید. برای ایجاد این حساب کاربری به تصویر رو به رو دقت کنید. شما باید فیلدهای موجود در تصویر زیر را در Google Adwords پر کنید.
نکته: شما مجبور نیستید یک کمپین فعال برای استفاده از GKP بگذارید. اما شما باید به طور کامل یک حساب AdWords را ایجاد کنید.
بعد از ایجاد این حساب کاربری به آن وارد شوید و روی نماد آچار در نوار ابزار در بالای صفحه کلیک کنید.
حالا میتوانید Google Keyword Planner را انتخاب کنید و به آن وارد شوید.
بعد از ورود به این قسمت، شما دو انتخاب مختلف دارید:
۱-پیدا کردن کلمات کلیدی جدید (Find New Keywords)
۲-دریافت معیارها و پیش بینی های کلمات کلیدی مورد نظر شما (Get metrics and forecasts for your keywords)
این دو گزینه، از این به بعد میتوانند سئوی سایت شما را بهبود ببخشند و برای تولید هزاران کلمه کلیدی بالقوه کافی در موضوع مورد نظر شما کافی هستند.
مرحله دوم- چطور با Google Keyword Planner کار کنیم؟
همانطور که گفتم ما به ۲ گزینه برخورد کردیم که با استفاده از آنها میتوانیم کلمات کلیدی و نتایج آنها را به دست آوریم. در این قسمت هر دو قسمت را به طور کامل توضیح خواهم داد. در اینجا من به شما نشان خواهم داد که چگونه از دو ابزار اصلی در Google Keyword Planner استفاده کنید که لیستی عالی و کامل از کلمات کلیدی را برای افزایش سئو به شما نشان دهد.
پیدا کردن کلمات کلیدی جدید
(Find New Keywords)
همانطور که از اسمش پیداست در این قسمت میتوانیم کلمات کلیدی جدید را شناسایی کنیم. در تصویر پایین میبینید که در فیلدی از شما خواسته شده که کلمات، عبارات، یا نشانی اینترنتی مرتبط با کسب و کارتان را وارد کنید.
نکات مهم
کلمات و عبارات نشان داده شده به شما تحت تاثیر فیلدی میباشد که در بالا پر میکنید، پس در این مرحله برای پرکردن فیلد باید دقت زیادی داشته باشید.
در این فیلد شما میتوانید از ۳ چیز را بررسی کنید: کلمات، عبارات یا آدرس اینترنتی مربوط به فعالیتتان. برای روشن تر شدن ماجرا من هر کدام از این ۳ قسمت را برای شما توضیح میدهم.
“Enter Words”: در فیلد بالا میتوانید تنها از کلمات تک استفاده کنید که به شغلتان در محیط اینترنت مربوط است. مثلاٌ اگر در محیط نت قهوه میفروشید میتوانید عبارت coffee را در فیلد بالا بنویسید. این به شما اجازه می دهد به پایگاه داده داخلی Google و کلمات کلیدی برای صنایع مختلف دسترسی داشته باشید.
“Phrases”: این جایی است که شما می توانید “کلمات کلیدی دانه” را وارد کنید و لیستی از شرایط مرتبط و نزدیک را دریافت کنید. پیشنهاد من این است که در این قسمت بین ۱ الی۳ کلمه که هر کدام در یک بازار خرده فروشی کمی متفاوت است را انتخاب کنید. فکر کنید که فروشنده قهوه هستید، بنابراین میتوانید از واژههای قهوۀ درجه ۱ و یا قهوۀ ارگانیک استفاده کنید.
“A URL related to your business”: این قسمت برای کاربرانی که از گوگل ادورز استفاده میکنند اهمیت بسیاری دارد. اما گاهی اوقات می توانید چند کلمه کلیدی جامع را با استفاده از صفحه اصلی سایت یا یک مقاله از سایت خود در اینجا پیدا کنید.
حالا زمانی که با توجه به توضیحات بالا تصمیم گرفتهاید که فیلد را پر کنید، بعد از جایگذاری کلمه یا کلمات مناسب، روی گزینۀ “Get Started” کلیک کنید.
بعد از کلیک کردن روی این گزینه ، صفحۀ نتایج برای شما باز خواهد شد. بگذارید قبل از اینکه در مورد صفحۀ نتایج و چگونگی استفاده از آن صحبت کنیم. به سراغ گزینۀ دوم یعنی دریافت معیارها و پیش بینی های کلمات کلیدی مورد نظر شما (Get metrics and forecasts for your keywords) هم توضیح دهم و بعد به سراغ آنالیز دادهها و کلمات کلیدی برویم.
دریافت معیارها و پیش بینی های کلمات کلیدی مورد نظر شما
(Get metrics and forecasts for your keywords)
با کمک این ویژگی شما میتوانید لیست بلند از کلمات کلیدی و حجم جستجو این کلمات را بررسی کنید. به عبارت دیگر، این ابزار به شما کمک نمی کند که ایده ها یا کلمات کلیدی جدید را تولید کنید و فقط لیستی از کلمات جستجو شده را در اختیار شما قرار میدهد.
برای این کار به سادگی یک لیست از کلمات کلیدی را در فیلد جستجو کپی کرده و یا وارد کنید و روی “Get Started”کلیک کنید.
همچنین شما صفحه نتایج کلمات کلیدی را مانند قسمت یافتن کلمات کلیدی جدید مشاهده خواهید کرد با این تفاوت که شما فقط اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی که وارد کرده اید را دریافت می کنید و این ابزار نیز تعداد کلیکها و پتانسیل آن کلمه کلیدی را به شما نشان خواهد داد.
در این قسمت توضیح خاصی باقی نمانده است. پس حالا همانطور که برنامه ریزی کردیم به سراغ صفحۀ نتایج میرویم تا ببینیم با مشاهده این صفحه چه اطلاعاتی را میتوانیم به دست آوریم.
مرحله سوم- استفاده از صفحۀ نتایج کلیدواژهها
هر کدام از دو قسمتی که معرفی کردیم بعد از کلیک روی Get Started شما را به صفحۀ نتایج منتقل خواهد کرد که این صفحه را در تصویر پایین مشاهده خواهید کرد:
حالا میخواهیم تمام قسمتهای موجود در این صفحه را با هم بررسی کنیم تا بدانیم که دقیقاٌ هر کدام از این گزینهها چه کمکی در افزایش سئو به ما خواهد کرد.
برای توضیح این قسمت از بالای بالای صفحه شروع میکنم. دقیقاٌ جایی که سه گزینۀ مکانها، زبان و شبکههای جستجو وجود دارند. در تصویر زیر این قسمت را بزرگ کردیم.
معنی این فیلدها هم بسیار آسان است. در قسمت مکان شما کشور یا کشورهایی که در آن به فعالیت و بازاریابی مشغول هستید را انتخاب میکنید. در قسمت زبان، شما انتخاب میکنید که این کلمات کلیدی به چه زبانی باشند و در قسمت شبکه جستجو انتخاب میکنید که بر اساس کدام موتور جستجو میخواهید این کار را انجام بدهید. به شما توصیه میکنم که آن را روی گزینۀ گوگل بگذارید.
بعد از اعمال این تغییرات، به بخش مهمی در صفحۀ نتایج کلمات کلیدی برخواهیم خورد و آن اضافه کردن فیلتر است. در تصویر پایین این قسمت را مشخص کردهام.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید گزینههایی برای تعیین این فیلترها وجود دارد. باید بدانیم که معنای آنها چیست و چه کاری انجام میدهند.
کلمۀ کلیدی (Keyword Text): این ابزار تنها به شما کلمات کلیدی را نشان می دهد که حاوی کلمه خاصی از عبارت است.
جدا سازی کلمات کلیدی در my account
در این قسمت، کلماتی که پیش از این در ادورز درخواست کردهاید جدا میشود که شامل دو بخش زیر است.
جداسازی بزرگ سالان
بر اساس پیشنهاد خود
این قسمت برای فیلتر کردن کلمات کلیدی و رقابت بین کلمات برای شما بسیار ارزشمند و مفید است. همچنین، در این قسمت شما میتوانید کلمات کلیدیای که جستجوهای کافی ندارند را فیلتر کنید.
برای مثال شما میتوانید کلمات کلیدیای که میانگین جستجو ماهانه آن کمتر از ۲۰۰۰ باشد را حذف کنید تا به شما نشان داده نشود و بتوانید کلمه کلیدی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.
برای این کار فقط روی میانگین جستجو ماهیانه کلیک کنید. تصویر زیر گویای همه چیز است.
حالا برای محدود کردن کلمات کلیدی میتوانید در فیلد زیر ۲۰۰۰ را وارد کنید تا کلمات کلیدی زیر ۲۰۰۰ را به شما نشان ندهد.
رقابت کلمات کلیدی
شما میتوانید در این قسمت به ابزار کلید واژۀ گوگل، رقابت بین کلمات را در سه درجه کم، متوسط و زیاد نشان دهید.
به اشتراک گذاری نمایش آگهی
پیشنهاد قیمت
اثر اشتراک گذاری ارگانیک (Organic Impression Share)
در این موقعیت در سایت شما نتایج ارگانیک برای هر کلمه کلیدی ظاهر میشود. برای فعال سازی این ویژگی باید به کنسول حساب گوگل سرچ در google adwords متصل شوید.
موقعیت متوسط ارگانیک (Organic Average Position)
این موقعیت به شما رتبۀ متوسط برای هر کلمۀ کلیدی را در گوگل ارگانیک نشان میدهد. برای این کار نیز باید به GSC متصل شوید.
حالا که نتایج خود را فیلتر کرده اید، اجازه دهید بخش کلمات کلیدی واقعی را به طور کامل بررسی کنیم. به تصویر زیر نگاه کنید:
حالا میخواهیم تمام عنوانهای جدول بالا را بررسی کنیم تا ببینیم که دقیقاٌ به وسیلۀ آنها چه کاری میتوانیم انجام دهیم.
Competition رقابت:
این عدد نشان دهنده تعداد تبلیغ کنندگانی است که از این کلمه کلیدی استفاده میکنند. در واقع در این قسمت شما میتوانید رقابت بین کلمات کلیدی مورد نظرتان را با سایر تبلیغ دهندگان که احتمالاٌ هم صنف شما هستند را بسجید.
پیشنهاد قیمت:
یکی دیگر از روش های مطمئن برای پتانسیل کسب درآمد کلمه کلیدی همین قسمت است.پیشنهاد بالاتر در اینجا، ترافیک بالاتری را به شما میدهد.
مرحلۀ چهارم- انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب
تا اینجای کار با قسمتهای مختلف، گزینهها و ابزارهای Google Keyword Planner آشنا شدیم. حالا زمان آن رسیده که آخرین مرحله را نیز اجرا کنیم و به هدف خود یعنی انتخاب بهترین کلمۀ کلیدی برای کسب و کار مورد نظرمان برسیم. با کمک این کلمات میتوانیم ضمن جذابتر کردن صفحات و پستهای خود، آنها را در بهترین موقعیت برای موتورهای جستجوگر قرار دهیم و سئوی سایت خود را با بهینهسازی محتوا بهبود ببخشیم.
این یک ترفند بسیار کاربردی است.
عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارند و پیدا کردن این کلمات بیشتر از دانش یافتن آنها به هنرمندی شما مربوط میشود. بگذارید برای این که این قسمت را به خوبی یاد بگیرید از یک مثال استفاده کنم. پس برای مثال من ابزار Find new keywords استفاده میکنم، زیرا این ابزار بهترین قسمت Google Keyword Planner برای یافتن کلمات کلیدی است.
اول از همه کلمه ای را انتخاب کنید که تا حدودی گسترده و وسیع باشد اما حتماٌ دقت کنید که ربطی به کسب و کار شما داشته باشد و محصول شما را توصیف کند. حالا فکر کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی فروش قهوه دارید. اگر شما بخواهید در بلاگ این سایت پستی در مورد قهوه بنویسید، باید در نظر داشته باشید که کلمۀ کلیدی قهوه به تنهایی بیش از حد گسترده است. همچنین استفاده از مزایای استفاده از قهوۀ ارگانیک بر سلامت نیز بسیار طولانی است. در این زمینۀ کاری استفاده از عبارت کلیدی قهوۀ ارگانیک بهترین انتخاب است.
حالا که کلمۀ کلیدی خود را انتخاب کردیم، آن را در فیلد بالا قرار میدهیم و روی دکمۀ شروع کلیک میکنیم.
بعد از زدن دکمۀ شروع، جدولی برای ما به نمایش در میآید که لیستی از کلمات در همین زمینه را به ما نشان میدهد.
حالا به بحث اصلی رسیدیم. چطور کلمۀ کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟
همانطور که گفتم معیارهای زیادی برای انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب وجود دارد ولی در اینجا سه معیار اساسی برای ارزیابی این کلمات را به شما خواهم گفت.
Search Volume حجم جستجو:
بسیار ساده است. هر چه حجم جستجو به طور میانگین بالاتر باشد، آن کلمۀ کلیدی ارزش بالاتری برای ما خواهد داشت.
Commercial Intent قصد تجاری:
همانطور که گفتم پیدا کردن کلمهای که پتانسیل بیشتری برای کسب و کار شما داشته باشد بیشتر از یک علم به هنرمندی شما بستگی دارد. شما باید کلمهای را که میخواهید از آن استفاده کنید را تجسم کنید.
به طور کلی، بالاترین رقابت و قیمت پیشنهادی، آسانترین راهی است که این ترافیک گسیل شده به سایت شما را به مشتریان واقعی (مشتریانی که خرید میکنند) تبدیل کند.
Organic SEO Competition رقابت در موتورهای جستجوگر (سئو):
به عنوان یک قاعده تجاری، ارزیابی رقابت کلید واژه در نتایج جستجوی گوگل باعث می شود تا عمیقتر تصمیم گیری کنید. شما کافیست رتبۀ وب سایت خود را در نظر بگیرید و بررسی کنید که چگونه میتوانید با رقابت کلمات کلیدی از سایر هم صنفهای خود پیشی بگیرید. البته این کار به راحتی انجام نمیگیرد و شما باید برای رسیدن به نتیجه زمان نسبتاٌ طولانی را برای بهینه سازی محتوای خود اختصاص دهید.
صحبت پایانی
به پایان این مقاله رسیدیم. حالا دیگر تمام آن چیزی را که باید در مورد Google Keyword Planner بدانید را یاد گرفتهاید. با این ابزار قدرتمند شما میتوانید نتایج بسیار مثبتی را برای افزایش سئو و بهینهسازی محتوای سایت خود بگیرید. پس همین حالا شروع کنید. کلمات مورد نظر خود را با Google Keyword Planner آنالیز کنید و کلمۀ کلیدی مناسب را پیدا کنید. امیدوارم که با کمک این مقاله بتوانید رتبۀ خود را در گوگل بهبود ببخشید. فراموش نکنید که افزایش سئو با بهینه سازی محتوا کاری زمان بر است پس برای انجام این کار نیاز به برنامه زیری دقیقی خواهید داشت. از این که تا پایان این متن با من همراه بودید از شما تشکر میکنم و بیصبرانه منتظر دیدگاههای شما هستم.