نماد سایت محمدجواداسدی

جالب‌ترین کاربردهای زبان ( php application )

php application

زبان php یک زبان برنام نویسی سمت سرور است . معمولاً زمانی که سخن از این زبان به میان می‌ آید کاربرد های زبان PHP در وب و طراحی سایت مطرح می‌شود . اما واقعیت این است که این زبان قدرتمند دارای کاربرد های زیادی است که شاید بسیاری از ما از آن بی‌ خبر باشیم . در این مقاله همراه من باشید تا با حقایق این زبان آشنا شویم .

معرفی زبان php application

php یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است . کاربرد و هدف اصلی این زبان برنامه‌ نویسی تحت وب و طراحی وب‌ سایت است . برای شناخت ویژگی‌ های این زبان بد نیست سری هم به مقاله‌ی php چیست؟ بزنید.

کاربردهای زبان PHP

۱- طراحی وب‌سایت (Back-end)

اصلی‌ترین کاربرد این زبان طراحی وب‌ سایت است . زمانی که شما یک صفحه‌ ی استاتیک به زبان HTML دارید این زبان PHP است که آن را داینامیک کرده و به آن قدرت پردازش می‌ بخشد . بدون استفاده کردن از زبان سمت سرور صفحات وب قابلیت پردازش و ویرایش نخواهند داشت .

جالب است بدانید بسیاری از وب‌ سایت‌های بزرگ دنیا مثل FaceBook ، Wikipedia ، Yahoo و … با این زبان توسعه داده شده‌ اند . در ایران هم وب‌ سایت‌های بزرگی مثل دیجی کالا از این زبان بهره برده اند .

۲- ساخت نرم افزار دسکتاپ

شاید کمی برایتان عجیب باشد که بدانید به کمک این زبان می‌ توان نرم‌افزارهای دسکتاپ هم تولید کرد ! کافیست افزونه‌ی PHP-GTK را نصب کنید تا از این زبان برای توسعه نرم‌افزار های دسکتاپ هم استفاده کنید .

البته فراموش نکنید که هدف اصلی این زبان کار در توسعه وب است بنابراین در حوزه‌ی دسکتاپ بهتر است از زبان‌های دیگر مثل #C استفاده شود.

۳- ساخت قالب و افزونه وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با زبان PHP توسعه داده شده است . بنابراین شما با یادگیری این زبان می‌توانید در توسعه قالب و افزونه‌های PHP فعال باشید . حدود یک سوم از وب‌ سایت‌ های جهان با وردپرس راه‌ اندازی شده‌اند . با توجه به این موضوع می‌توان حدس زد که بازار این کار حسابی داغ داغ است .

۴- ساخت ربات تلگرام

ربات‌ های تلگرام نرم‌افزار هایی هستند که می‌توانند خدمات مختلفی مثل اطلاع رسانی ، پشتیبانی ، پیگیری فروش محصول و … را انجام دهند . جالب است بدانید به کمک زبان PHP می‌ توانید انواع ربات‌های تگرام را طراحی کنید و از آن درآمد خوبی کسب نمایید .

 

 

۵- ساخت گرافیک با PHP

حدس می‌ زنم این مورد از کاربرد php را تا به حال نشنیده باشید! به کمک GD Library‌ در php می‌ توان کار های گرافیکی و پردازش تصویر انجام داد. برای مثال می‌توانید اعمالی مثل فشرده‌سازی ، ریسایز کردن تصویر ، تغییر فرمت و … را به راحتی انجام دهید .

سایر کاربردهای PHP

تا به اینجا چند مورد از کاربرد های زبان php که بیشتر مورد استفاده بود ذکر شدند اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود ! این زبان به کمک کتابخانه و نرم‌افزاهای مختلف دیگر می‌ تواند کاربرد های بسیار زیادی داشته باشد . برای مثال می‌توان با php بازی آنلاین تولید کرد ، شبکه‌ های اجتماعی و سیستم‌های مانیتورینگ ساخت ، وب‌ سرویس یا API‌ تولید کرد و …

اگر فکر می‌ کنید که به این زبان برنامه‌ نویسی علاقه‌ مند شده‌اید بهتر است نقشه راه توسعه‌دهندگان را دنبال کنید تا مراحل یادگیری را بدانید.

خروج از نسخه موبایل