mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

خطای ۵۰۰ چیست؟ ( error 500 )

۱ خرداد ۱۴۰۰

خطای ۵۰۰ ( error 500 ) از جمله خطا های سرور است که ممکن است هر سایتی با آن دست و پنجه نرم کند . با من همراه باشید تا بررسی کنیم خطای ۵۰۰ چیست؟ و چگونه باید خطای ۵۰۰ را رفع کرد؟

خطای ۵۰۰ ( error 500 ) چیست؟

برای رفع کردن این خطا ابتدا باید با مفهوم آن آشنا شوید . بنابر این ابتدا به سوال خطای ۵۰۰ چیست ؟ پاسخ می‌ دهیم .
خطای ۵۰۰ یک خطای سمت سرور است . زمانی که سرور با خطایی مواجه شود و قادر به ارائه اطلاعات نباشد به جای ارسال محتوا ، یک کد خطا ارسال می‌ کند . در واقع این خطا نشان‌ دهنده این است که یک اتفاق غیر منتظره در سرور رخ داده و سرور قادر به درک آن نیست .

این خطا با یکی از پیغام‌های زیر نمایش داده می‌شود:

  • ۵۰۰ Internal Server Error
  • HTTP 500 – Internal Server Error
  • Internal Server Error
  • HTTP 500 Internal Error
  • ۵۰۰ Error
  • HTTP Error 500

error 500

خطای ۵۰۰ کاملاً از سمت سرور ایجاد شده است پس شما به عنوان بازدید کننده قادر نخواهید بود این خطا را رفع کنید ! بهتر است منتظر رفع آن باشید یا پشتیبان وب‌ سایت را مطلع کنید .

چرا باید خطای ۵۰۰ را سریعاً رفع کنیم ؟

خطای ۵۰۰ از دسته‌ خطایی است که با رخ دادن آن محتوای وب‌ سایت قابل نمایش نخواهد بود . یعنی تمام بازدید کنندگان وب‌ سایت شما به جای صفحات وب‌ سایت گزارشی از خطای ۵۰۰ را مشاهده خواهند کرد .
این امر موجب می‌ شود کاربران صفحه‌ ی سایت را بسته و فوراً از آن خارج شوند . خروج زود هنگام کاربران از سایت یک سیگنال منفی در سئو محسوب می‌ شود .

هم چنین موتور های جست و جو از جمله ربات‌ های گوگل به محتوای وب‌ سایت شما دسترسی ندارند . این مورد برای سئو وب‌ سایت شما مضرر است.

روش رفع خطای ۵۰۰ به عنوان بازدید کننده

همان طور که گفته شد این یک خطای سرور است و کاربران در رفع آن نقشی ندارند . اما از آن جا که خطای ۵۰۰ موقت است و معمولاً فوراً توسط صاحبان وب‌ سایت‌ ها رفع می‌ شوند بهتر است مراحل زیر را انجام دهید تا به وب‌سایت دسترسی داشته باشید :

  • ابتدا با فشردن کلیدهای CTRL و F5 صفحه را مجدد بارگذاری کنید . ممکن است خطا در این زمان از بین رفته باشد .
  • کش مرورگر خود را پاک سازی کنید .
  • برای بررسی خطا ، یک بار آدرس سایت را با مرورگر دیگری باز کنید .
  • به پشتیبانی سایت خبر دهید و در زمان‌ دیگری به وب‌ سایت مراجعه کنید .

روش رفع خطای ۵۰۰ به عنوان صاحب وب‌ سایت

۱- بررسی سطح دسترسی‌ها

در هاست برای هر فایل سطح دسترسی تعیین می‌ شود که هر کدام از منابع برای گروه خاصی از کاربران قابل دسترس باشد . اگر سطح دسترسی‌ ها تغییر کنند و کاربران به این منابع دسترسی نداشته باشند ، ممکن است خطای ۵۰۰ ایجاد شود .

برای رفع این مشکل به هاست وب‌ سایت خود مراجعه کنید و در file manager سطح دسترسی‌ ها را بررسی کنید . باید سطح دسترسی فایل‌ های شما مانند تصویر زیر باشد.

host-file-manager

در صورت مشاهده مغایرت در سطح دسترسی کافیست روی آن سطر کلیک راست کرده و change permission را بزنید یا دوبار روی عدد سطح دسترسی کلیک کنید . در هاست دایرکت ادمین در انتهای صفحه کلیدی برای تغییر permission قرار دارد . اکنون عدد درست را وارد کنید .

host-file-manager

 

۲- بررسی فایل htaccess.

ممکن است تغییراتی در فایل htacsess. داشته‌ اید و این تغییر باعث ایجاد خطای ۵۰۰ شده باشد . برای رفع آن می‌ توانید فایل htaccess. را از هاست سایت پیدا کنید و نام آن را تغییر دهید . مثلاً نام آن را به htaccess-n. تغییر دهید .

حالا به وب‌ سایت مراجعه کنید اگر خطا رفع نشده بود می توان فهمید که خطا از این فایل نبوده و باید نام آن را به حالت اول برگردانید . اگر متوجه شدید با انجام این تغییر نام ، خطای ۵۰۰ رفع شده کافیست به پنل وردپرس سایت خود بروید و در بخش تنظیمات -> تنظیمات پیوند یکتا یکبار روی دکمه‌ ی ذخیره تغییرات کلیک کنید تا این فایل مجدد برای سایت شما ساخته شود .

۳- غیرفعال سازی افزونه‌ها

برای غیر فعال سازی تمام افزونه ها به آدرس wp-content-> plugins مراجعه کنید . نام پوشه‌ ی Plugins را به نام دیگری مثل plugins1 تغییر دهید . در این صورت وب‌ سایت شما به این پلاگین‌ها دسترسی ندارد . اینک وب‌ سایت خود را بررسی کنید . اگر خطا رفع نشده بود نام پوشه پلاگین‌ ها را به حالت اول بازگردانید .

در صورتی که با انجام این عمل خطا از بین رفته باشد باید به دنبال افزونه‌ ای باشید که این خطا را ایجاد کرده است . یعنی در هر مرحله نام پوشه‌ ی یک پلاگین را تغییر دهید و سایت را کنترل کنید .

۴- غیرفعال سازی قالب فعال

ممکن است خطایی در قالب فعال وب‌ سایت شما باعث ایجاد خطای ۵۰۰ شده باشد . برای بررسی این موضوع ابتدا قالب فعال وب‌ سایت خود را در آدرس wp-content->theme در هاست پیدا کنید . آن را به یک فایل zip تبدیل کرده و آن را دانلود کنید . حالا پوشه‌ ی قالب را پاک کرده و مجدداً آدرس سایت را بررسی کنید . اگر خطا رفع شده بود می‌ توان متوجه شد خطایی در قالب وجود دارد . در غیر این صورت قالب را آپلود کنید .

۵- فعال سازی حالت دیباگ

یکی از بهترین روش‌ هایی که می‌ توان برای تشخیص خطای ۵۰۰ انجام داد فعال سازی حالت دیباگ از طریق فایل wp-config است . کافیست به هاست وب‌ سایت خود مراجعه کرده و در root (ریشه)  به دنبال فایل wp-config.php باشید .

درون این فایل با جستجو کردن عبارت debug کد مربوط به دیباگ کردن را بیابید . این کد به شکل  define(debug , false) است . کافی است کلمه‌ ی false را به true تغییر دهید . اینک با مراجعه به وب‌سایت خود می‌توانید گزارشی از خطاهای موجود را ببینید.

اگر با انجام موارد فوق خطای وب‌ سایت شما رفع نشد ، بهتر است از پشتیانی سرور کمک بگیرید .

 

ارسال شده در برنامه نویسان, طراحی وب, مطالب آموزشی, وببرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064