mjavadasadi.ir

0 %
محمدجواداسدی
توسعه دهنده وب
  • محل سکونت:
    کرمان
  • شهر:
    کرمان
  • شماره تماس :
    09130494064
html
CSS
java script
(PWA)Progressive Web App
WORDPRESS
react
react-native
NFT
crypto
PHP
  • photoshop
  • xd

هش‌مسک ( hashmask )چیست؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

پس از انفجار بیت کوین و آلتکوین‌های دیفای در دنیای رمزارزها در اواخر سال ۲۰۲۰، همه به دنبال جواهر بعدی هستند که بتواند درآمدی نجومی از آن کسب کنند. در بازار امروز، نگاه همه فعالان این صنعت به سمت توکن‌های غیر قابل تعویض NFT است. در این مقاله با اثر هنری هش‌مسک (Hashmask) به عنوان موج جدیدی از توکن‌های NFT آشنا خواهیم شد.

با فروش حداکثری محصولات هنری و کالاهای با ارزش دیجیتالی ، هیچ پوشیده نیست که NFT ها میدان کنونی قدرت نمایی برای صنعت رمزارزها هستند. کلکسیون‌های هنری دیجیتالی اصل مبتنی بر اتریوم مانند کریپتوپانک، کریپتوکیتیز و NBA Top Shots که میلیون‌ها دلار از فروش کسب درآمد می‌کنند.

هش‌مسک موجی از پروژه‌های NFT است که به تعریف جدیدی از نحوه نگرش ما به کالاهای هنری می‌پردازد. به نظر می‌رسد در دل برخی از این NFTها، با استفاده از کدهای داوینچی پیام‌هایی مخفی گنجانده شده باشد که مقبولیت و محبوبیت زیادی نیز کسب کرده‌اند. احتمالا دلیل این محبوبیت این است که این کالاهای دیجیتال، جزو اولین کالاهایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند خودتان اثر هنری را خلق کنید.

اثر هنری هش‌مسک (hashmask ) چیست؟

hashmask

اثر هنری هش‌مسک( hashmask )یک اثر هنری مجازی است که توسط تیمی متشکل از ۷۰ هنرمند از سراسر جهان با مدیریت آزمایشگاه‌های Suum Cuique ساخته شده است. یکی از سازندگان توکن هش‌مسک، که در حال حاضر ترجیح می‌دهد ناشناس باقی بماند، در مصاحبه‌ای با کوین‌دسک اعلام کرد که مسک‌ها از کار هنرمندی به نام ژان میشل باسکیا (Jean-Michel Basquiat) در دهه ۱۹۸۰ الهام گرفته شده‌اند و این موضوع برای کسانیکه با نقاشی‌های دیواری باسکیا آشنا هستند، کاملا واضح است. در یک تعریف کلی، مسک لایه‌ای است که با استفاده از آن می توانیم بر روی یک قسمت خاصی از تصویر، تغییراتی را اعمال کنیم.

هر مسک یک ویژگی قابل تمییز دارد، برجسته‌ترین آن، رنگ پوست، شخصیت و رنگ چشم است. اما هش‌مسک با دیگر نقاشی‌های NFT متفاوت است زیرا هر هش مسک بی‌نام است و صاحب هر NFT وظیفه نامگذاری هش‌مسک خود را دارد.

هش‌مسک هنر دیجیتال را با آثار قابل جمع‌آوری و کلکسیونی ترکیب می‌کند. در واقع این آثار هنری، ماسک‌های دیجیتالی هش شده‌ای هستند که روی بلاکچین اتریوم قرار دارند و به صورت موثری به توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT تبدیل شده‌اند. از آنجا که این توکن‌ها از استاندارد ERC-721‌ استفاده می‌کنند، در صرافی‌های عادی مانند بایننس و یونی‌سواپ قابل معامله نیستند. در عوض، پلتفرم‌هایی مانند OpenSea که مختص معامله توکن‌های NFT توسعه داده شده‌اند، خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

می‌توان از هش‌مسک‌ها به عنوان وثیقه در پلتفرم NFTX در صندوق اختصاص داده شده به آنها استفاده کرد و از این طریق از توکن بومی این صندوق با نماد MASK بهره برد.

ویژگی‌های کمیاب بودن اثر هنری هش‌مسک

ارزش هش‌مسک ناشی از کمیابی آن است. منطقی است وقتی چیزی کمیاب باشد، با ارزش خواهد بود. برخلاف یک نقاشی معمولی، کمیاب بودن هش‌مسک را می‌توان کمی دقیق‌تر اندازه گیری کرد. زیبایی همچنان در چشمان بیننده است، اما کمیاب بودن هش‌مسک بیش‌تر سیستماتیک است.

کمیاب بودن صریح

این نوع از کمیابی، نمای کلی از سلسله مراتب کمیاب بودن یک اثر هنری را ارائه می‌دهد. چیز پیچیده‌ای نیست، به همان سادگی است که خالق اثر هنری انتخاب می‌کند ویژگی‌های اثر هنری‌اش چگونه باشد و این ویژگی‌ها خود دارای سطوح کمیابی هستند.

کمیاب بودن ضمنی

لایه دوم با ویژگی‌های کمیابی کمی بیش‌تر محبوب می‌شود و سادگی را از هنر، برای معرفی ویژگی‌های غیر سیستماتیک که هش‌مسک را منحصر به فرد و کمیاب می‌کند، حذف می‌کند.

کمیاب بودن ضمنی راهی را به مصرف‌کننده نشان می‌دهد که قوه خلاقیت خود را تقویت کند تا ارزش هش‌مسک را دستکاری کند. مثال‌هایی از ویژگی‌های هش‌مسک شامل مدل مو، پس زمینه و پیراهن هستند. با این وجود این ویژگی‌ها درجه‌های منحصر به فرد مختلفی دارند. همچنانکه، یک پیراهن ممکن است بیش‌تر از پیراهن دیگر کمیاب باشد.

 

دو نوع مختلف کمیابی هش‌مسک ارزش آنها را تعیین می‌کنند.

سازنده کمیاب بودن صریح و مصرف کننده کمیاب بودن ضمنی را تعیین می‌کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، هشمسک‌ها ذاتا بدون نام هستند، به این معنی که صاحب توکن NFT آنها مسئول انتخاب یک نام خلاقانه برای هش‌مسک خودش خواهد بود.

چه تعداد هش‌مسک در گردش وجود دارد؟

۱۶،۳۸۴ هش‌مسک با ویژگی‌های مجزا مانند رنگ چشم، مسک‌ها، پس زمینه و … وجود دارند. با این وجود، مشتریان نمی‌دانستند که در اولین دوره فروش کدام هش‌مسک را خریداری کرده‌اند. توسعه دهندگان این پلتفرم برای رعایت اعتدال، هش‌مسک‌ها را به صورت تصادفی بین خریداران توزیع می‌کردند.

خریداران طی ۱۴ روز اول (دوره فروش در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز شد) توکن‌هایی تحت عنوان توکن تغییر نام NCT را به عنوان پاداش دریافت کردند. بعد از فروش دوره اول، خریداران قادر بودند هش‌مسک خود را انتخاب کنند، اما پس از آن روند توزیع توکن‌ها متفاوت است.

طی شش روز اول توزیع، کاربران ۱۳.۴ میلیون دلار هش‌مسک خریداری کردند. در یک هفته، پلتفرم OpenSea تعداد ۲۷۲۴ معامله هش‌مسک را به ثبت رساند که ۸.۹ میلیون دلار سود نصیب صاحبان آنها شده بود. در ضمن این پلتفرم ۲۲۰۰۰۰ دلار از کارمزدها کسب درآمد کرد.

قابل ذکر است، برخلاف سایر پروژه‌های NFT مانند کریپتوکیتیز ، پروژه هش‌مسک تنها موردی است که فقط در OpenSea معامله می‌شود. اگرچه این امکان نشان دهنده وجود یک محل متمرکز برای معاملات است، متاسفانه، کارمزدهای فروش‌های مجدد به جای آزمایشگاه‌های Suum Cuique نصیب پلتفرم OpenSea می‌شود.

توکن NCT چیست؟

توکن NCT یا Name Changing Token، توکن بومی اثر هنری هش‌مسک است که هولدرهای NFT را قادر می‌سازد نام کالاهای دیجیتالی خود را تغییر دهند.

نام هش‌مسک قسمتی از ویژگی کمیاب بودن آن است که در بلاکچین اتریوم مستقر است و تغییر آن مستلزم سوزاندن ۱۸۳۰ توکن NCT است. توجه داشته باشید که با هولد کردن هر هش‌مسک به مدت ۱۲ ماه، تقریبا ۳۶۶۰ توکن NCT جمع می‌شود. این انباشت پس از ۱۰ سال متوقف می‌شود و توکن‌های جمع‌شده را فقط می‌توان سوزاند.

اگر هش‌مسک و توکن‌های NCT کافی برای انتخاب نام دارید، قوانین نامگذاری هش‌مسک حکم می‌کند

که نام باید منحصر به فرد و شامل حداکثر ۲۵ کاراکتر و دارای کاراکتر فاصله باشد.

علاوه به این نام‌ها به حروف کوچک و بزرگ حساس‌اند، از فاصله‌های پشت سر هم پشتیبانی نمی‌کند و فقط باید حاوی کاراکترهای عددی و حروف باشد. به محض اینکه نام تغییر کرد، نام قبلی برای استفاده در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین، فقط مالکان هش‌مسک می‌توانند در هر زمانی نام آن را تغییر دهند. پلتفرم OpenSea در انجام هر اقدامی روی هش‌مسک هشدار می‌دهد که خریداران باید از سایت‌هایی مانند etherscan استفاده کنند تا بررسی کنند که شناسه توکن هش‌مسک با نامی که انتظار خرید آن را دارند، مطابقت دارد.

وقتی هیچ توکنی برای سوزاندن در دسترس نیست، تغییر نام هش‌مسک ممکن نخواهد بود و زمانیکه امکان تغییر نام در دسترس نباشد، اثر هنری کامل به نظر می‌رسد. فرآیند سوزاندن توکن شامل تعامل قرارداد هوشمند هش‌مسک و قرارداد هوشمند NCT است.

به گفته یکی از سازندگان ناشناس هش‌مسک:

طی ۱۰ سال، هیچ موجودیت دیگری صادر نخواهد شد و سپس شروع به تحکیم آثار هنری می‌کند

تا اینکه یک روز آن موجودیت از بین می‌رود و این اثر هنری، به هدف نهایی‌اش خواهد رسید.

هزینه اثر هنری هش‌مسک چقدر است؟

علی‌رغم کمبود مکانیسم‌های تعیین قیمت هش‌مسک، این یک بازار آزاد است و معامله‌گران قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. اخیرا، یکی از گران‌ترین هش‌مسک‌ها به قیمت ۶۵۰،۰۰۰ دلار به فروش رفته است.

نتیجه‌گیری

مانند هر نوع هنر دیگری، ارزش نقاشی‌های دیجیتال هش‌مسک وابسته به طرز تفکر شخصی افراد است. اما هش‌مسک‌ها به دلیل پیچیدگی‌های فناوری توکن‌های غیر قابل تعویض NFT، همچنان که کاربران مختلف آنها را معامله کرده و تغییر نام می‌دهند، ممکن است در آینده برای کلکسیونرهای آثار هنری ارزشمند واقع شوند.

در حالیکه NFTها همچنان نوپا بوده و در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و نسل‌ جوان شروع به فرار از مجموعه‌های هنری سنتی که با آن بزرگ شده‌اند، کرده‌اند. با این حال، موج عظیمی از NFTها در حال ورود به بازار است. چه کسی می‌داند، یک دهه بعد هش‌مسک چه ارزشی خواهند داشت؟

ارسال شده در ارز دیجیتال, مطالب آموزشیبرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

© تمامی حفوق برای محمدجواد اسدی میباشد
ایمیل: info@mjavadasadi.ir
تلفن تماس :09130494064