در این مقاله قرار است به چندین تاکتیک و روشهای مختلفی که مدیران هر کسبوکاری در بازاریابی دیجیتال بهکار میگیرند تا به هدف نهایی خود در بازار هدف برسند، بپردازم. این مقاله شامل ۹ استراتژی بازاریابی میباشد. با من همراه باشید!
متُد و تاکتیکها در بازاریابی
شما با شناخت استراتژیهای مختلف بازاریابی میتوانید بهترین روشهای تبلیغاتی را برای کسبوکار خود انجام دهید و با اینکار مشتریان زیادی بدست آورید. شناخت اینگونه روشها و استراتژیها به هر مدیری کمک میکند تا بهترین تصمیم و برنامه را برای مسیر کسبوکار خود ایجاد کند، از آزمون و خطاهای پیشآمده جلوگیری کند. و در نهایت با کمترین هزینه اضافی برای تبلیغات و سایر موارد بتواند قدم درستی در راه رشد برند خود بردارد. به این ترتیب به موفقیت در تجارت خود دست پیدا کند.
استراتژی بازاریابی باید بر اساس نیازها، اهداف، بازار هدف و ویژگیهای محصول یا خدمات یک کسبوکار شکل بگیرد. هر استراتژی فقط مختص آن تجارت و برند میباشد. ولی دستهبندیهای مختلفی وکلی برای این استراتژیهای بازاریابی وجود دارد:
۱– بازاریابی B2C یا تجارت به مشتری
بازاریابی تجارت به مشتری وقتی اتفاق میافتد که قصد شما، فروش یک محصول یا ارائه خدمات به مصرفکننده نهایی باشد. بنابراین باید با روشهای بازاریابی مختلف، او را به سمت خود جذب کنید و به مشتری خود تبدیل کنید. یک مشتری که زیاد خرید کند و مدام به سراغ شما بیاید را مشتری وفادار میگویند.
۲– بازاریابی مشارکت در فروش
فروش داشتن برای کسبوکارهای کوچک میتواند چالش برانگیز باشد. به خصوص در فضای اینترنت که پر از پیشنهادهای مختلف برای مشتریان است. اما یک راهکار بازاریابی ساده برای حل مشکل وجود دارد: مشارکت در فروش. در این روش، شما به جای هزینه زیاد بر روی تبلیغات، با سایتهای دیگر همکاری میکنید. آنها محصولات و خدمات شما را به مشتری میفروشند و در ازای هر فروش، درصدی از شما دریافت میکنند.
۳– بازاریابی کلامی
مفهوم بازاریابی کلامی یا دهانبه دهان از اسم آن مشخص میباشد. مردم با هم صحبت میکنند و اطلاعات، از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود. طبیعتاً آنها دوست دارند در مورد برندهایی که واقعاً دوست دارند، به دوستان و آشنایان خود بگویند. بازاریابی کلامی یکی از قدیمیترین روشهایی است که از طریق آن مردم متوجه میشوند که چه محصول یا خدماتی خوب است.(برای دانستن بیشتر میتوانید به این مقاله سربزنید.)
۴– بازاریابی یا فراخوان عمل
بازاریابی فراخوان عمل به روشهایی اشاره دارد که برای تبدیل کردن ترافیک اینترنتی به سرنخ فروش یا مشتری به کار گرفته میشود. این کار میتواند توسط متن، گرافیک یا دیگر المانهای طراحی وبسایت صورت بگیرد که مشتری را به انجام کاری دعوت میکنند (و فراخوان به عمل هستند). این استراتژیها میتوانند در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان آنلاینی به مشتری، عضویت آنها در خبرنامه یا … تاثیر بسزایی داشته باشند. و البته، با مشخص شدن فراخوانهای عمل (یا خواستههایی که شما از مشتری دارید) به خوبی میتوان نرخ تبدیل را اندازه گرفت و بر حسب عملکرد، بازاریابی خود را به پیش راند.
۵– بازاریابی آنلاین یا وب
وقتی که تجارت راه خود را به اینترنت یافت، یک نوع جدید از بازاریابی نیز به وجود آمد. بازاریابان آنلاین تا به امروز تمام راهکارهای تبلیغاتی ممکن را، از بنرهای تبلیغاتی و پاپ آپ ها (Pop Up) تا تبلیغات تلگرام و ایمیلی، به کار گرفتهاند تا توجه مشتریان خود را جلب کنند. اکثر استراتژیهای بازاریابی آنلاین امروزی، ترکیبی از استراتژیهای رشد هک وار و چند روش تبلیغاتی مختلف برای جلب توجه هستند.
۶– ایمیل مارکتینگ
ایمیل ارکتینگ یکی دیگر از روشها و استراتژی بازاریابی است. ایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار تبدیل شود. بازاریابان شروع به جمعآوری ایمیل مشتریان و ارسال تبلیغات به آنها کردند. روش جدیدی در بازاریابی با عنوان بازاریابی ایمیلی شکل گرفت. بسیاری از کسبوکارها از ایمیل به عنوان یکی از اصلیترین راهها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. شما میتوانید ایمیلهای خود را به صورت انبوه به بانکهای ایمیل از پیش جمعآوری شده بفرستید یا آنکه شروع به جمعآوری اعضا برای اشتراک ایمیلی خود کنید.
۷– بازاریابی پیامکی
در بازاریابی پیامکی، هدف شما این است که با ارسال پیامک با مخاطبان در ارتباط باشید و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید. این روش بازاریابی، در صورتی که درست اجرا شود، میتواند تاثیری فوقالعاده روی درآمد شما داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید که همچون بازاریابی ایمیلی، پیامک نیز میتواند به صورت انبوه یا اشتراکی ارسال شود.
۸– تولید محتوا
در صنعتهایی که مهارت بسیار ارزش دارد، مقالات میتوانند ابزاری قدرتمند برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص شما باشند. برخی از اختراعات و محصولات هستند که به دلیل تخصصی بودن به این نوع بازاریابی نیاز دارند. یعنی شما باید اطلاعات فنی آنها را با استفاده از مقاله به مشتریان ارائه دهید.
۹– موتورهای جستجو
امروزه دیگر وقتی سوالی دارید، لزوماً آن را از دوستان خود نمیپرسید. بلکه اکثراً مستقیم به سراغ گوگل میروید و سوال خود را در آن جستجو میکنید. گوگل واقعاً در پاسخ دادن به سوالات میلیونها آدمی که در روز از این ابزار استفاده میکنند، عالی است و آنها را به سایت درست هدایت میکند. در واقع، بیش از چند میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام میشود. پس باید متوجه شده باشید که این نوع بازاریابی از مهمترین و گستردهترین استراتژی های بازاریابی است.
گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان، به تنهایی و ظرف کمی بیشتر از یک دهه، چهره بازاریابی را به کل تغییر داده است و به هزاران و شاید صدها هزار کسبوکار مختلف کمک کرده تا تجارت آنلاین خود را رشد دهند. اما چگونه؟ روش اول این است که گوگل شما را در نتایج طبیعی یک جستجو نمایش دهد که نیازمند سئو یا بهینه سازی سایت برای کسب اعتبار نزد گوگل است. روش دوم هم تبلیغات گوگل است.که هردو این مسائل را در مقالات سئو بطور کامل توضیح داده ام.